В історії музики італійський скрипаль Ніколо Пагініні залишився найвідомішим віртуозом, славу і ексцентричність якого, так ніхто і не зміг перевершити. Окрім віртуозного виконавця, він також був і композитором переважно супер-технічних скрипкових творів. Найпопулярніші з них – це цикл з 24 каприсів (каприс – невелика п’єса-вправа для розвитку певного виду техніки). Напевно є скрипалі двох типів: які впдають в паніку, коли чують про каприси Паганіні, і ті, хто гордо напинають груди, бо вони можуть їх зіграти?
Каприс, який ви точно знаєте – це №24 (ля-мінор). Нагадаємо його звучання:
Він був настільки популярним свого часу, що заставляв бігати пальці музикантів не тільки по струнах, а й по клавішах… До чого тут клавіші?… Різні композитори ХІХ-ХХ століття, захоплені цим твором, створили власні твори для різних інструментів на тему цього Капрису.
Пропоную послухати віртуозні Варіації для фортепіано на тему 24 каприса Паганіні німецького композитора Йоганеса Брамса:
А ось знаменита Рапсодія для фортепіано з оркестром Сергія Рахманінова на тему… ви вже знаєте:)
І на останок, твір який яскраво характеризує відношення до “романтичної популярної теми” композитора вже нового типу мислення, композитора ХХ ст.! Вітольд Лютославський – Варіації на 24 каприс, є у варіанті для 2-ох фортепіано і для фортепіано з оркестром:
Олійник Стефанія