Оксана КУЛИК: «Арфа – інструмент з фантастичними можливостями»

      Мистецький Львів поповнюється іменами молодих виконавців. Арфістка Оксана Кулик – виконавиця з європейським досвідом, в доробку якої відзнаки Міжнародних, всеукраїнських конкурсів та фестивалів. Нещодавно вона разом з польським арфістом Адріаном Новаком та камерним оркестром «PaRi Art Music»  (диригент – Роман Багрій) представила програму сольної арфової музики.

Концерт відбувся у Дзеркальній залі Львівської національної опери 8 травня 2018 року. Напередодні Оксана розповіла Moderato про свої творчі вподобання та майбутні плани.

Moderato: – Розкажіть, чому обрали саме арфу?

Оксана Кулик: Ще в дитинстві на моє становлення, як музиканта вплинули  відвідини  оперного театру, в якому працювала моя мати. Серед оркестрових інструментів, які мала можливість побачити і почути мене найбільше  зачарувала арфа. Напевно тому і зробила такий вибір. З десяти років  почала займатися у класі арфістки Львівської опери Дарії Скальської.

Moderato: – Після закінчення Львівського музичного коледжу ім. С.Людкевича, Ви навчалися в Університеті  мистецтв міста Грац  (Австрія). Як вплинули студії за кордоном на ваше становлення як виконавиці?

Оксана Кулик: – Безперечно, навчання і проживання закордоном – це дуже важливий досвід, свого роду школа життя. Мої студії в Університеті проходили під керівництвом відомої арфістки Берлінської філармонії, професора Маргіт Зюс-Шеленберґер. Завдяки їй я заново відкрила для себе арфу як інструмент з фантастичними сольними можливостями, опанувавши велику кількість нових виконавських технік. Окрім того, школа М.Зюс-Шеленберґер — це навчання професійного підходу до кожного твору, незалежно від його технічних і стилістичних труднощів.

Moderato: Ви говорите про арфу як сольний інструмент, проте, найчастіше вона зустрічається в оркестровому амплуа. Ви надаєте перевагу, оркестровій чи сольній грі?

Оксана Кулик: – Так, арфу передовсім, позиціонують як оркестровий інструмент,  тому співпрацюю з симфонічними та оперними оркестрами, українськими та закордонними музикантами, а також диригентами. Серед них  – Марк Піоль, Дірк Кафтан, Патрік Ланж, Леонард Гармс, Марі Жакуо, Оксана Линів. Окрім того, у складі ансамблю Schallfeld Ensemble була учасницею Міжнародного фестивалю сучасної музики IMPULS, а це безперечно, важливий досвід для виконавця.

Невід’ємною складовою також  вважаю розвиток у плані сольної гри, адже це основа творчого шляху будь-якого музиканта.

Moderato: – Відомо не так багато сольних творів для арфи. Як обираєте репертуар та яким композиторам надаєте перевагу?

Оксана Кулик: – Репертуар, як і арфові можливості, насправді досить об’ємні та різноманітні. Загалом, є певний базовий віртуозний рівень, яким має володіти кожен виконавець, проте навіть такі твори – не надто відомі широкій публіці та дуже рідко виконуються у Львові. Зокрема, це композиції  знаменитого французького арфіста ХІХ століття Фелікса Годефруа, якого називають «Паганіні арфи». Внесок композитора у арфове виконавство надзвичайно великий, адже він розширив технічні можливості інструменту, надавши лівій руці рівноцінного значення з правою,  а також  вдосконалив його подвійною педаллю, після чого арфа зайняла чільне місце в оркестровій та сольній грі. Загалом, при виборі репертуару надаю перевагу класиці, творам пізніх романтиків, композиторів-імпресіоністів. Однак мені не дуже до вподоби сучасна музика (сміється – ред.)

Moderato: Говорячи про знакових виконавців для Вас…

Оксана Кулик: В першу чергу для мене зразком є професор Маргіт Зюс-Шеленбергер, а також відомі виконавиці, в яких мала можливість відвідувати майстер-курси – Міріам Шрьодер (Віденський музичний університет) та Марія Станґ (Штутгартський музичний університет). Окрім того,  захоплююсь грою таких відомих арфісток, як Елізабет Моретті, Анелен Ленартс, Яна Бушкова.

Moderato: Не часто у Львові можна почути концерти соло арфи, який був представлений у формі діалогу двох виконавців – Вас та молодого польського арфіста Адріана Новака. Що для Вас було знаковим в «творенні» цього концерту?

Оксана Кулик: Такий концерт – це перший проект, який ми запропонували львівській публіці разом з моїм польським колегою Адріаном Новаком. Особливість концерту полягала у презентації справжнього класичного арфового репертуару, адже всі твори, окрім Сонатини Д.Скарлатті написані саме для цього інструменту. Представлені мною композиції ( «Концертний етюд» Ф.Годефруа, «Експромт-каприс» Г.П’єрне,  Фантазія для арфи і скрипки К.Сен-Санса,  «Інтродукція та Алегро» М.Равеля для арфи та камерного оркестру) є знаковими для історії арфового мистецтва, адже захоплюють своєю віртуозністю, чуттєвим наповненням та можливістю показати наскільки арфа є тембрально багатим інструментом.

Moderato: Кожен названий твір у Вашому виконанні вразив професійним володінням інструменту, філігранністю у відтворенні всіх нюансів. Що в першу чергу Ви намагались донести до слухача?

Оксана Кулик: В першу чергу прагнула показати власні емоції та відчуття, які переживаю у кожному творі по-особливому. І разом з тим, намагаюся максимально продемонструвати колосальну технічну палтіру арфи.

Moderato:  Родзинкою вечора стали відомі «Інтродукція та Алегро» для арфи, квартету струнних, кларнету та  флейти знаменитого французького композитора Моріса Равеля. Якими є для Вас особливості арфового виконання цього твору, як відбувалась співпраця з новоствореним львівським колективом «PaRi Art Music» під батутою Романа Багрія?

Оксана Кулик: «Інтродукція та Алегро» є яскравим концертним твором, який одразу захоплює не лише виконавців, а і слухача, тому він був «ідеальною кандидатурою» для завершення концерту. Партія арфи у цьому творі вирізняється неймовірним розмахом, блиском, винахідливістю, адже композитор вносить розмаїття у типові форми пасажів, активно користуючись прийомами техніки glissando. При всій самостійності, арфа органічно вплітається в ансамбль.

Варто відзначити професійність молодого камерного оркестру «PaRi Art Music». Це наш перший спільний проект, хоча з деякими учасниками та диригентом знайомі з училищних років (посміхається. – ред). Співпраця з оркестром відбувалася в чудовій дружній атмосфері, тому передбачаю, що «Інтродукція та Алегро» далеко не остання наша робота.      

  

Moderato: Якими проектами Ви дивуватимете львівську публіку у майбутньому?

Оксана Кулик: Плануємо події, які, перш за все, репрезентуватимуть багатогранний арфовий репертуар, як у сольному, так і у камерному амплуа. Цей концерт – лише початок. Надалі будемо запрошувати до участі іноземних арфістів, адже обмін досвідом є безцінним, а для більшості європейських виконавців українська сцена – якісно нове відкриття.

Фото зі сторінки Львівської національної опери у Facebook

Розмовляла Валентина МАРУНЯК

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *