Андрій Душний про світові перемоги українців в мистецтві гри на акордеоні

Андрій Душний, кандидат педагогічних наук, доцент, завідувач кафедри народних інструментів та вокалу Дрогобицького державного університету ім. І. Франка, віднедавна делегат Всесвітньої конфедерації акордеоністів «Confédération Mondiale de l’Accordéon», тривалий час входить до складу журі багатьох престижних міжнародних конкурсів акордеонного мистецтва (під акордеоном будемо розуміти обидва його варіанти: кнопковий і клавішний) у Литві, Латвії, Польщі, Італії, Білорусії, Україні.

Нещодавно А. Душний мав змогу оцінювати молодих виконавців на Фестивалі-конкурсі ім. В. Ходукіна в латвійському Даугавпілсі (24-26 жовтня) та вперше виступив як делегат від України на 69-ому конкурсі «Трофей світу-2019» (Trophée Mondial), що впродовж 3-9 листопада проходив у португальському місті Лоуле.

Окрім суддівської роботи, Андрій Душний вже багато років організовує конкурси акордеонного мистецтва в Україні. Нещодавно у Дрогобицькому державному педагогічному університеті ім. І. Франка відбувся Всеукраїнський відкритий конкурс баяністів та акордеоністів «Візерунки Прикарпаття» (29 листопада – 2 грудня 2019 р.), який міцно закріпився у списку найбільш престижних в Україні. Його весняний «побратим», Міжнародний «Perpetuum Mobile», що у 2020 р. відбудеться у період із 30 квітня по 3 травня, також організований А. Душним у Дрогобицькому університеті, цього року ввійшов у реєстр конкурсів від Всесвітньої Конфедерації акордеоністів. Це підтвердив присутній під час конкурсу 2019 року її керівний склад: президент Фредерік Дешампс (Франція), віце-президент Раймонд Боделл, головний секретар Анна Боделл (Великобританія). Ключову інформаційну підтримку систематично надає Національна телерадіокомпанія України.

Учасники концерту та члени журі Фестивалю-конкурсу ім. В. Ходукіна в латвійському Даугавпілсі

У нашій розмові Андрій Душний розповів про свої враження від цьогорічних осінніх міжнародних конкурсних заходів, особливості вибору країн та міст, які прийматимуть наступні конкурси Trophée Mondial, також охарактеризував перспективу розвитку концертно-конкурсного життя народно-інструментальної музики в Україні.

– Пане Андрію, жовтень і листопад став для Вас дуже плідним і цікавим часом, адже Ви виступали як учасник суддівського комітету на дуже престижних імпрезах.

Андрій Душний: – У кінці жовтня цього року в місті Даугавпілс (Латвія) проходив великий Фестиваль-конкурс акордеоністів ім. Валерія Ходукіна, де я мав змогу оцінювати мистецтво гри на акордеоні молодих виконавців із Литви, Латвії, Естонії, Польщі, Білорусії, Росії, Франції. Окрім участі у процесі суддівства, я мав нагоду провести один із семінарів щодо сучасних композиторських тенденцій у рамках згаданого фестивалю. В цей час також відбулася виставка, де було представлено сучасну українську, зокрема дрогобицьку, нотну літературу. Хочу зазначити, що на цей Фестиваль-конкурс мене запрошено вже втретє, що свідчить про плідну співпрацю між акордеоністами Дрогобича та Даугавпілса.

– Наступним заходом, де Ви вперше як один із членів журі представляли Україну, став «Трофей світу» в Португалії. Поясніть особливості цього престижного заходу. Хто із журі та учасників представляли Україну?

Андрій Душний: – «Трофей світу» – це конкурс із майже сімдесятирічною  історією, який поряд із «Кубком світу» та конкурсом у німецькому Клінгенталі є одним із найпрестижніших світових конкурсів мистецтва гри на акордеоні. Цього року Трофей приймало місто Лоуле. Організатори подбали про всі деталі, починаючи від зустрічі делегацій з усього світу та різних континентів, умов проживання та самих конкурсів і їх прямих трансляцій на каналі CMA Channel TV WEB. Україна не вперше брала участь у конкурсі «Трофей світу», але цей рік видався плідним і на представництво в журі, і на кількість учасників у різних категоріях. Цьогоріч було представлено загалом 20 учасників від України, які попередньо отримали рекомендації до участі в конкурсі під час весняного «Perpetuum Mobile» і змагалися в найпрестижніших категоріях: «Senior Classique», «Senior Chamber Music», «Senior Variete», «World Music». Натомість у склад журі від України входили Заслужений артист України Ігор Саєнко, Народна артистка України Євгенія Черказова (та Заслужений діяч естрадного мистецтва України Андрій Душний – прим.). Загалом у «Трофеї світу» взяли участь учасники із 26 країн та трьох континентів у загальній кількості 164 чол., 41 член журі (делеговані від кожної країни). Відтак, за даними оргкомітету, загальна кількість осіб, що відвідали конкурс (із супроводжуючими особами включно) склала понад 1600 чол. Найбільш чисельними були делегації від України, Росії, Сербії, Китаю.

Члени журі 69-ого конкурсу «Трофей світу-2019» (Trophée Mondial), Лоуле, Португалія

– Чи бувають дискваліфікації музикантів на конкурсах і з яких причин? На що слід звернути увагу майбутнім конкурсантам, щоб таке не повторилося в їх досвіді?

Андрій Душний: – Так, бувають. Найяскравішим прикладом може стати дискваліфікація учасника, який готує однакову програму для різних номінацій. Цього року її отримало тріо баяністів «Шарм» із Росії, які на концертному виступі та конкурсному прослуховуванні представили однакову програму.

– Ще одна деталь. Оскільки є два види акордеону, який із них був найбільше представлений на конкурсі?

Андрій Душний: – Дедалі менше виконавців грають на клавішному акордеоні (в нашому випадку це представники України, Сербії, Боснії та Герцеговини, Росії), майже 90% учасників виконували програму на кнопковому.

– Делегація із України цього року привезла Трофеї. В яких номінаціях отримано нагороди?

Андрій Душний: – В Україну приїхало два Трофеї (перші місця – ред.) в таких номінаціях: камерні ансамблі «Chamber Music Senior» – AKKO Quartet з м. Київ (Роман Молоченко, Олег Шиян, Віталій Козицький, Богдан Машталяр) та «Music World» – дует «Sound Eternal» (Віктор і Василь Кравчуки, м. Київ). Призерами стали також Володимир Кашута з Харкова (ІІІ премія в категорії «Senior Varietée») та Сергій Сапун із м. Шостка (ІІІ премія серед наймолодших виконавців у номінації «International Open Trophée», вік до 14 років). У престижній «Senior Classique» (категорія складається із трьох турів) Роман Пунейко зі Львова виборов IV премію. Варто відзначити, що попри приналежність учасників до різних виконавських шкіл (Київської, Львівської, Харківської, Одеської) на п’єдестал лауреатів піднімалися не виконавці з того чи іншого міста, а від України як країни!

– Що таке International Open Trophy?

Андрій Душний: – Це конкурс, який відбувається серед аматорів акордеонного мистецтва паралельно із «Трофеєм світу» для професіоналів. Вікові межі учасників-любителів коливаються від 10 до 80+ років, є також можливість змагатися у виконанні пісні під супровід акордеона.

Із “АККО-квартетом” та організатором конкурсу у Португалії Гонсало Пескадою

– Окрім широкої міжконтинентальної географії попередніх конкурсів «Трофею світу», звертає на себе увагу вибір міст, які приймають учасників. Часто ними є доволі невеликі курортні міста з гарно розвиненою інфраструктурою, для прикладу, це хорватське місто Пула, італійське Пінето, французьке Ла-Бурбуль, цьогорічне португальське Лоуле, де є міжнародний аеропорт. Чи оцінювалася можливість вибору України як країни-господаря та наших регіональних туристично-курортних «перлин» в якості міст-господарів?

Андрій Душний: – На «Трофеях світу» склалася традиція передачі прав на проведення наступного конкурсу різним країнам і відповідним містам. Так було і цього разу, коли в Лоуле оголосили, що ювілейний «Трофей світу-2020» проходитиме у столиці Китаю Пекіні. Щодо України, то зважаючи на позитивний досвід цьогорічних «Perpetuum Mobile», на якому був присутній весь керівний склад Конфедерації, та «Візерунків Прикарпаття», обговорюється можливість включення Трускавця як міста-господаря «Трофею світу-2021», а пріоритетним організатором виступить Дрогобицький державний педагогічний університет ім. І. Франка. Також заплановано кілька змін і поява нової номінації, а також повинен відбутися загальний з’їзд Конфедерації, конференція делегатів, та майстер-класи кожного очільника журі тієї чи іншої номінації, великі концерти українських та зарубіжних сольних виконавців і колективів, попередніх володарів нагород різних років, прямі онлайн-трансляції конкурсу Національною суспільною телерадіокомпанією України.

– Що нового чекає на учасників Трофею світу-2021, що може відбутися в Україні?

Андрій Душний: – Перш за все, це нові номінації, куди входитимуть оркестри за участю баяна та акордеона, великі ансамблі. У програмі також будуть зміни та доповнення. Однією з них буде обов’язкове виконання поліфонічної музики (сьогодні – барокова музика), зокрема наймолодшими учасниками (згідно з вимогами, здебільшого програми включають виконання різнохарактерної та різножанрової музики).

– Чи були у Вас якісь сюрпризи під час поїздки?

Андрій Душний: – Наша авіа подорож включала зупинку в італійському Мілані. У нас виявилося достатньо часу, щоб дозволити собі провести невелику екскурсію. Відвідали театр «Ла Скала», Міланський собор, пам’ятник Наполеону. Отже, до вражень із Португалії додалися ще італійські.

– Пане Андрію, і на завершення розкажіть, твори яких українських композиторів звучали в програмах учасників «Трофею світу»? А також, які є на даний час найяскравіші представники Львівської акордеонної школи?

Андрій Душний: – На цьогорічному «Трофеї» виконували твори Володимира Зубицького, Володимира Рунчака, Віктора Власова. Щодо львівської школи, то вона представлена плеядою таких імен, як Михайло Обертюхін, Алім Батршін, Анатолій Онуфрієнко, Віктор Власов, Ернест Мантулєв, Володимир Балик, Віктор Голубничий, Петро Рачинський, Володимир Стецун, Ярослав Олексів, Олександр Личенко, Сергій Карась, Анатолій Марценюк, Володимир Іванець та ін. Важливо відзначити також композиторів із Дрогобича: Віктора Чумака, Сергія Максимова, Василя Гамара, Юрія Чумака. Молоду генерацію школи представляють Володимир Салій, Роман Стахнів, Валерій Шафета, Руслан Кундис, Микола Головчак, Мар’яна Паньків, Павло Гільченко, Роман Пунейко, Віталій Салій.

Фото надані А. Душним

Розмову вела Юліана БУРДА

Один коментар до “Андрій Душний про світові перемоги українців в мистецтві гри на акордеоні

  1. З цікавістю познайомилася з Вашею сторінкою. Особливо приємно перечитати докладне інтер’ю з паном Андрієм Душним про велику справу виходу українського акордеонного виконавства на світовий рівень.
    За це і я вболіваю…

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *