Славомір Войцєховскі: лекція «Справа вибору»

15 жовтня в рамках майстер-класів для композиторів програми COURSE відбулася творча зустріч-лекція одного з наставників – поляка Славоміра Войцєховскі.

  1. «Справа вибору – звична тема сьогодення. Сотні партитур, концертів, композиторів раз за разом повторюють ту ж саму історію. Перевиробництво ідей у нашому суспільстві потребує тієї ж (як зі сміттєпереробкою) – конвертації в новий матеріал. Величезна свобода стає проблемою сучасного продукування».

Композитор з Польщі Славомір Войцєховскі навчався у Вищій школі музики та мистецтв у Штутгарті (Німеччина) у класі композиції Марка Штроппа (2000-2004). Брав участь у курсах та семінарах Г. Лахенмана, Б. Фернейхоу, К. Штокгаузена, П. Шиманскі та І. Ардітті.

  1. «Коли ти спраглий, ти вхопиш будь-яку пляшку з водою. Але це не наш випадок. Найважливіше в цей час для митця – визнати власну точку зору. Шукай шлях заради самого шляху. І не думай забагато. Це наче й просто, але ми загубили це».

Славомір розповідає, про те, як сам вирішив використовувати розширені техніки: «дуже потрібно досліджувати інструменти. Коли в мене не було можливості купити віолончель, я використовував дерев’яний брусок в її довжину, на ньому позначав лади і так вивчав інструмент. Для розвитку композитора важливо користуватись також якісними – а, отже, дорогими (інколи дуже) електронними бібліотеками звуків, які в сотнях гігабайт допомагають композиторам. Отак я намагався, вивчав, і усвідомив: моя нова робота – у вміщенні суми цих всіх знань та досвіду».

Як виконавець, Славомір Войцєховскі співпрацював з багатьма німецькими ансамблями, як-от SWROrchestra, the Kölner Philharmoniker та Bamberger Symphoniker. Також він брав участь у записі опери Г. Лахенманна «Das Mädchen mit den Schwefelhölzern» у Штутгартській опері в 2001-му.

«Моєю першою спробою винайти препарацію для себе – було бажання змінити, створити власний звук – але нормальним, не шкідливим для інструментів способом. Спочатку я використовував дерев’яні бруски для струнних. Але дуже м’якенькі дерев’яні бруски».

  1. «Нотний текст має бути рухомим, даючи тільки розуміння звукового контуру».

Для Славоміра Войцєховскі ця теза проявляється через тріаду “підготовка – графічна модель – звукова модель”.

  1. «Я компоную музику, шукаючи іншопланетні звуки, але під час цього насправді веселюсь».

Автор показує фрагмент зі струнного квартету, потім віолончельну п’єсу. Коло його зацікавлень торкається електронної музики. Про неї він каже: «електроніка має бути живою – не те, щоб грати повинні наживо, а рух музики має бути природним».

Останні приготування перед концертом у Берліні. Фото дружини Ольги Пасічник
  1. «Програмна музика – олд сторі. Я користуюся іншим – це б заважало формі».
  2. І останнє: «Нова музика – це про концепти: машини її створити не зможуть. А якби могли, нам би лишалось сісти у парку і грати в шахи».

Його музика виконувалась на багатьох фестивалях сучасної музики у Польщі, Німеччині, Італії, Іспанії, Швеції, Україні та Туреччині. Зараз композитор викладає у Студії Електронної музики в музичному університеті ім. Фридерика Шопена у Варшаві. Нагода почути польського композитора у львівських поціновувачів сучасної музики трапиться на «Ночі контрастів» 19 жовтня.

Дзвенислава САФ’ЯН

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *