15 жовтня в рамках майстер-класів для композиторів програми COURSE відбулася творча зустріч-лекція одного з наставників – поляка Славоміра Войцєховскі.
- «Справа вибору – звична тема сьогодення. Сотні партитур, концертів, композиторів раз за разом повторюють ту ж саму історію. Перевиробництво ідей у нашому суспільстві потребує тієї ж (як зі сміттєпереробкою) – конвертації в новий матеріал. Величезна свобода стає проблемою сучасного продукування».
Композитор з Польщі Славомір Войцєховскі навчався у Вищій школі музики та мистецтв у Штутгарті (Німеччина) у класі композиції Марка Штроппа (2000-2004). Брав участь у курсах та семінарах Г. Лахенмана, Б. Фернейхоу, К. Штокгаузена, П. Шиманскі та І. Ардітті.
- «Коли ти спраглий, ти вхопиш будь-яку пляшку з водою. Але це не наш випадок. Найважливіше в цей час для митця – визнати власну точку зору. Шукай шлях заради самого шляху. І не думай забагато. Це наче й просто, але ми загубили це».
Славомір розповідає, про те, як сам вирішив використовувати розширені техніки: «дуже потрібно досліджувати інструменти. Коли в мене не було можливості купити віолончель, я використовував дерев’яний брусок в її довжину, на ньому позначав лади і так вивчав інструмент. Для розвитку композитора важливо користуватись також якісними – а, отже, дорогими (інколи дуже) електронними бібліотеками звуків, які в сотнях гігабайт допомагають композиторам. Отак я намагався, вивчав, і усвідомив: моя нова робота – у вміщенні суми цих всіх знань та досвіду».
Як виконавець, Славомір Войцєховскі співпрацював з багатьма німецькими ансамблями, як-от SWROrchestra, the Kölner Philharmoniker та Bamberger Symphoniker. Також він брав участь у записі опери Г. Лахенманна «Das Mädchen mit den Schwefelhölzern» у Штутгартській опері в 2001-му.
«Моєю першою спробою винайти препарацію для себе – було бажання змінити, створити власний звук – але нормальним, не шкідливим для інструментів способом. Спочатку я використовував дерев’яні бруски для струнних. Але дуже м’якенькі дерев’яні бруски».
- «Нотний текст має бути рухомим, даючи тільки розуміння звукового контуру».
Для Славоміра Войцєховскі ця теза проявляється через тріаду “підготовка – графічна модель – звукова модель”.
- «Я компоную музику, шукаючи іншопланетні звуки, але під час цього насправді веселюсь».
Автор показує фрагмент зі струнного квартету, потім віолончельну п’єсу. Коло його зацікавлень торкається електронної музики. Про неї він каже: «електроніка має бути живою – не те, щоб грати повинні наживо, а рух музики має бути природним».

- «Програмна музика – олд сторі. Я користуюся іншим – це б заважало формі».
- І останнє: «Нова музика – це про концепти: машини її створити не зможуть. А якби могли, нам би лишалось сісти у парку і грати в шахи».
Його музика виконувалась на багатьох фестивалях сучасної музики у Польщі, Німеччині, Італії, Іспанії, Швеції, Україні та Туреччині. Зараз композитор викладає у Студії Електронної музики в музичному університеті ім. Фридерика Шопена у Варшаві. Нагода почути польського композитора у львівських поціновувачів сучасної музики трапиться на «Ночі контрастів» 19 жовтня.
Дзвенислава САФ’ЯН