Шімон Воцечек: “Мій обов’язок – говорити про свій досвід”. Лекція “Роль композитора в сучасній опері”

Львівські, перші в Україні курси для композиторів СOURSE, що покликані розширити творчу співпрацю та будувати плідні знайомства учасників з різних країн, мають кардинально новий рівень комунікації у площині музичної індустрії. Розуміння вагомості передачі досвіду, менторства серед учасників програми стало наріжним каменем “місії” чехо-австрійського композитора Шімона Воцечека на “Контрастах”.

1) “У садочку з п’яти років танцював, а грати на фортепіано почав з десяти. Це зовсім пізнувато. А потім ще й орган”.

В 2002-му, після закінчення Празької консерваторії в класі Отомара Квеча, Шімон поїхав до Відня для продовження навчання в Університеті музики та виконавського мистецтва. В 2008 році, з відзнакою завершивши студії під керівництвом Дітмана Шермана, пізніше – Еріха Урбаннера і Хая Черновін, Шімон залишився у Відні (зараз він член однієї з театральних груп), і розпочався плідний етап усвідомлення себе як оперного композитора. “Останні 6 років пишу тільки опери, камерні опери для театру”.

Після однієї з вистав

2) “Коли я йду на оперу, я не хочу потім у лікарню, – кажуть люди”.

Першу оперу Шімон написав іще у Празі – і це досить рано, як на 21-річний вік, вважає він. Друга – уже запропонована національним віденським театром за п’єсою Макса Фріша 1958 року “Biedermann und die Brandstifter” – у 2005-2007 рр. Дуже часто обрані сюжети торкаються злободенної тематики та гострих соціальних проблем. Публіка жваво реагує на всіляке і, за словами автора, незнайомці постійно висловлюють свою думку після виконання. Як він сприймає це? Завжди прислухається.

3) “Диригент у Лондоні все змінив, хоча цього разу точно мало б бути відповідно з нотним текстом”

Про прем’єру третьої опери 2015 року Шімон Воцечек каже, що багато чого було змінено під час репетицій, але засмучуватись у такому разі композитору не варто. Це питання кооперацій. Однак визнає – драматургійно нецікава (отже питання вдалого лібрето грає роль!), тому певно більше виконуватись не буде.

4) “Опера складається з тексту, музики і продакшину”.

Недавній свій проект “танцювальної” музики для молоді  “Будь моєю суперзіркою” про соціальну проблему булінгу, композитор вважає синтезом цих трьох аспектів. В ній багато незвичного та оригінального: сцена стає танцювальним майданчиком, проектор транслює Вотсап-меседжі від аб’юзерів-тінейджерів. Композитор Шімон Воцечек і продюсер Александра Лакруа спеціально обрали цільовою аудиторією тінейджерів, багато 14-16-річних були у залі.

Світлина з постановки опери “Be My Superstar” у Чорногорії

5) “Певний час я боровся з внутрішнім питанням сучасності моєї музики”.

Від музики для соло фортепіано, скрипки та акордеону до камерної музики, оркестрових творів та опер, твори Шімона Воцечека виконувались у Європі та за її межами – США, Японії та Великобританії. На “Ночі Контрастів” 19 жовтня звучатиме прем’єра його твору і в Україні.

Публічна зустріч-лекція, на якій насамперед були присутніми учасники композиторських курсів та декілька зацікавлених слухачів ззовні, залишила по собі приємні емоції та суперечливі питання, однак переконала: опера і композитор у сучасності – дуже відкритий і живий симбіоз.

Дзвенислава САФ’ЯН

 

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *