«Нові мелодії Різдвяної ночі»: європейське Різдво у Київській опері

11 та 12 січня у Київській опері (Київський муніципальний академічний театр опери і балету для дітей та юнацтва) відбудеться святковий концерт «Нові мелодії Різдвяної ночі». Про цінність проєкту для українського глядача, різницю між етнічним й шароварним та про роботу із композиторами розповів автор ідеї та режисер, директор – художній керівник Київської опери Петро Качанов.

– Ідея проекту «Нові мелодії Різдвяної ночі» у Вас була давно, і як тільки Ви зайняли посаду директора – художнього керівника Київської опери, ви одразу принесли її до театру. Розкажіть, як виникла ідея подібного формату?

Петро Качанов: – Коли концерти подібного формату відбуваються в Італії чи США, ми бачимо, що різдвяна музика за кордоном виглядає трішки інакше, ніж у нас. У нас колядки – це щось застільне, що не має ніякої мистецької цінності. Це не висока культура чи мода, не вічна музика. Це всього лиш весела українська пісня. Мені здається, що в цьому є ідеологічна складова, бо щоб створити таке позиціонування, такий імідж, потрібно було нас, українців, ставити в якісь межі та поміщати в якусь нішу. Буцім, все, що стосується українського, починаючи від музики, закінчуючи побутовою культурою, пов’язано з якоюсь шароварщиною. Я хотів це становище змінити та придумати проєкт, який би показував українців із нашими обрядовими піснями в інакшому контексті. Цінність тих самих колядок для мене особисто дуже висока, бо колядки – це наш генетичний код. Ми чомусь цим нехтуємо. Відбуваються якісь речі, що називаються Різдвом, але до Різдва це ніякого стосунку не має: достатньо увімкнути телебачення у Різдвяну ніч. Звісно, демонстрований контент зумовлений питаннями зацікавлень глядачів та певними рейтингами. Але є й інший бік медалі: якщо тобі завжди говоритимуть, що ти заєць, ти в певний момент перетворишся на того зайця, навіть якщо ти лев. Тож, Київська опера робить подібний проєкт, щоб він мав культурну цінність, формував смак, був красивим та, в той же час, наближав нас до Європи.

Я би дуже хотів, щоб в Україні були такі концерти, і щоб була відповідна публіка. Ми запрошуємо глядачів приходити у вечірніх сукнях та костюмах. Якщо ніхто не буде займатися тим, чим займаємося ми, то ми перетворимося в пустелю невігластва. Українська культура тоді так і залишатиметься шароварною, і це, напевно, комусь потрібно. Мені б не хотілося, щоб так було.

Петро Качанов

– Як при відході від цієї шароварщини не втратити етнічного забарвлення самих колядок?

Петро Качанов: – Наша програма дуже різноманітна. «Тиху ніч», яка не є українською колядкою, виконує соло саксофона. Ми хочемо відійти від сталих шаблонів. Також ми здійснили аранжування ряду колядок, які звучать по-новому у симфонічному виконанні, але при цьому не втрачають своєї автентичності. В одній з колядок, наприклад, з’явиться звучання дримби, що абсолютно точно вказує на нашу ідентичність. В цьому році вперше виконуватиметься колядка, яку майже ніхто не знає, – колись давно мені її співала тітка. У цій обробці звучатиме трембіта.

Розумієте, автентичність – не в простенькій мелодії, а в духові. Коли я відбираю колядки до концерту, звертаю увагу, перш за все на поетичність текстів. Вони повинні також нести духовне забарвлення, а не лише розповідати про накривання столів та споживання куті, адже не в цьому цінність Різдва.

Тексти, інструменти, гармонія… Музиканти все це відчувають, вони розуміють, в чому річ, а любителі музики, глядачі в залі, сприймають це підсвідомо. У них же цей генетичний код присутній! Можливо, десь глибоко, але він точно є, я в цьому впевнений.

– Минулого року цей проєкт вперше відбувся у стінах Київської опери. Це було справді щось нове та незвичне. Як колектив театру сприйняв цю ідею?

Петро Качанов: – Я, принаймні, не чув думок про те, що подібний проєкт не потрібно робити. Я чув інші думки, про які чесно говорю. Казали, що ми ж професійний театр, чому ми ось так співаємо колядочки… Не братимусь ці думки коментувати. Я впевнений, що в будь-якій музиці, навіть найпростішій у техніці, важлива якість виконання. Мета цих колядок в тому, щоб глядач в залі відчував мурахи по шкірі, тремтіння в душі справжніх почуттів. Щоб це відбулося, потрібно мати величезну майстерність усім — і солістам, і оркестру, і хору.

Можна виконувати різну, набагато складнішу музику, як-от Вагнера чи Шостаковича, виконувати її погано та думати, що це нас розвиває. Але це хибна думка. Натомість, колядки можна виконати так, щоб глядачі в залі плакали, і це розвиватиме. Бо ж музика – це почуття та енергетика, перш за все.

Ніна Матвієнко

– Цьогоріч програма значно розширилась – концерт складатиметься із двох відділів, запрошено нових виконавців. Розкажіть детальніше про нових зірок, які з’являться у «Нових мелодіях Різдвяної ночі» 2020.

Петро Качанов: – Програму справді розширили, щоб вона була ще цікавішою. Ми хочемо щоразу розвиватися. Я гадаю, що багато-хто здивується одній з колядок нової програми, але впевнений, що вона точно викличе овації.

Цього року кілька колядок співатиме Ніна Матвієнко. Ми навіть не розуміємо як нам зараз щастить, бо ми можемо чути та бачити справді легендарну людину. Ніна Митрофанівна – це не просто голос України. Це її душа, ось той генетичний код, про який я вже говорив.

Також ми запросили Вікторію Лук’янець – оперну співачку світового рівня. Я дуже радий, що вона візьме участь у цьому концерті, спеціально для цього виокремивши вікно у графіку та прилетівши з Відня до Києва. Крім того, участь братимуть Тарас Штонда, Марія Бурмака, Дмитро Тодорюк, Павло Табаков, Володимир Тишков, Ольга Фомічова, Дарія Миколенко, Дарія Литовченко, Олександр Вознюк, Дмитро Фощанка, Василь Сащук.

– У концерті звучатимуть абсолютно нові аранжування колядок, які здійснили сучасні українські композитори. Ви вже слухали репетиції. Яка Ваша оцінка музичної складової?

Петро Качанов: – Мені дуже подобається робота молодої композиторки Тетяни Хорошун, яка також здійснювала аранжування двох колядок минулого року. Також цікава інтерпретація Тимура Полянського – джазового музиканта, де головне слово музикант. Не хотілося б зараз когось згадувати, а когось ні, бо якщо перелічити всіх – вийде досить потужна творча команда.

Не все було просто, ми навіть були змушені декому відмовляти у здійсненні аранжувань. Навіть досить маститим композиторам. В той же час, взамін ми отримали молодих та талановитих аранжувальників.

– Колядки сьогодні — справді актуальний жанр. Окрім народних та іноземних різдвяних пісень, будуть сучасні авторські колядки. Так, Марія Бурмака та Павло Табаков співатимуть власні композиції, також звучатимуть тексти Івана Малковича, Богдана-Ігоря Антонича. Тож, цей жанр живий. Можливо, є ідеї щодо створення нових колядок чи залучення молодих композиторів, нових виконавців? Чи є бачення подальшої реалізації проєкту?

Петро Качанов: – Я дуже хотів би, щоб на базі нашого театру був своєрідний майданчик для творчості. Існує потреба в креативній молоді, яка хоче щось зробити в цій країні як для розвитку мистецтва, так і для своїх амбіцій. Я готовий будь з ким розмовляти та шукати можливості, але це повинні бути талановиті люди, новатори у своїй справі. Я зацікавлений в тому, щоб розширювати цей формат, залучати нову кров: композиторів, поетів, виконавців, аранжувальників, диригентів. Я би був задоволений, якщо б нам це вдалося.

Розмовляв Олександр ОСТРОВСЬКИЙ

Один коментар до “«Нові мелодії Різдвяної ночі»: європейське Різдво у Київській опері

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *