Й.С.Бах: топ-8 від читачів Moderato

Пам’ятаєте, зовсім нещодавно ми запитували, які композиції Й.С.Баха є для Вас улюбленими? Ми зібрали усі-усі вподобання читачів Moderato в один плей-лист! Тож насолоджуйтесь!

Бранденбурзькі концерти. Концерт №3 Соль мажор (BWV 1048)

У жанрі концерту працювали практично усі композитори епохи Бароко, та створили сотні, а можливо й тисячі унікальних зразків. Й.С.Баху у шести Бранденбурзьких концертах вдалося зробити своєрідний підсумок жанру, адже ми можемо побачити і чудові concerto grosso, де сольна група складається з кількох інструментів, і зразки сольного концерту.

Бранденбурзький концерт №3 часто називають прототипом струнного квартету, адже композитор тут застосовує лише струнну групу: трьом скрипкам, альтам та трьом віолончелям акомпанує генерал-бас:

Концерт для двох скрипок з оркестром ре мінор (BWV 1043)

У творчій спадщині композитора немає великої кількості подвійних концертів, однак один із них справді є філігранним та делікатним дорогоцінним каменем! Витончена партія двох солістів на фоні невимушеного супроводу струнних та клавесину неодмінно залишає незабутні враження після прослуховування. Особливою є рапсодична повільна частина концерту, яку кінорежисери часто використовують у найбільш емоційні моменти фільмів.

Пропонуємо насолодитись цією композицією у виконанні Іцхака Перлмана та Пінхаса Цукермана. Диригує Даніель Баренбойм.

Французькі сюїти для клавесина (BWV 812–817)

Ці шість композицій для клавесина створені Й.С.Бахом впродовж 1722-1725 років. Назва «Французькі» не належить композитору, а дана у 1762 році Фрідріхом Вільгельмом Марпургом, німецьким музичним критиком, теоретиком та композитором. Також її активно популяризував перший біограф Й.С.Баха, Йоганн Форкель. Однак вона є неточною, адже тематизм сюїт вказує швидше на італійські впливи, а у «французькому стилі» написані лише Куранти із Сюїти №1та №3.

Своєрідним підтвердженням традиції назви циклу сюїт може також слугувати той факт, що у частині рукописів, які збереглися й до сьогодні, назва твору вказана французькою мовою («Suites Pour Le Clavecin»).

Одна із найвідоміших Французьких сюїт Й.С.Баха, №1 до мінор, у виконанні Андраша Шіффа:

Кантати: «Jesus bleibet meine Freude» (BWV 147), «Ich habe genug» (BWV 82)

Серед вокально-інструментальних композицій Й.С.Баха найбільшу частину складають кантати, адже їх збереглось понад 200 зразків. Відомо, що перші кантати написані митцем ще у 1707 році, коли він переїхав до Мюльгаузена. Чимало зразків належать до періоду, коли він обіймав посаду директора церковної музики у Ляйпцигу. Написання кантат було його прямим обов’язком, тому впродовж кожного тижня він мав написати, вивчити із виконавцями, а у неділю після служби виконати новий зразок у цьому жанрі.

Духовні кантати Й.С.Баха зазвичай містять партії одного, двох або чотирьох солістів, чотириголосний хор та невеликий оркестр. Багато із них органічно поєднують тексти Біблії, сучасні митцю поезії та протестантські хорали. Деякі із них будуються виключно на одному хоралі.

Партити для клавесина: №2 до мінор (BWV 826), №6 (BWV 830)

Партити для клавесина є останнім циклом сюїт у творчості Й.С.Баха. З-поміж трьох створених циклів  (Французьких, Англійських сюїт та Партит), він є найбільш складним з технічної точки зору. Відповідно до традицій ХІХ століття, ці композиції часто ще називають Німецькими сюїтами. Усі шість партит відрізняються вільними структурами побудови номерів. В Англійських сюїтах та Партитах композицію, як правило, відкриває одна «нетанцювальна» п’єса, яка слугує своєрідним вступом до циклу. Однак, якщо в Англійських сюїтах це лише Прелюдія, то у Партитах Й.С.Бах значно розширює діапазон подібних зразків: тут ми бачимо вже Прелюдію, Увертюру, Фантазію, Токату та Симфонію.

Страсті за Матвієм (BWV 244)

Останнім пунктом нашого плей-листа стане композиція від редакції Модерато, яка в ці дні є надзвичайно актуальною та особливою – Страсті за Матвієм (BWV 244).

Пасіони – це масштабні хорові твори, що розповідають про страждання і смерть Ісуса Христа. Доволі часто цей жанр асоціюється саме із творчістю Й.С.Баха, адже композитор зумів створити надзвичайні зразки, які захоплюють та спонукають до роздумів!

Початково Страсті Й.С.Баха були призначені для виконання у Велику п’ятницю у церквах св. Хоми і  св. Миколая у Ляйпцигу. Відомо, що митець написав 4 або 5 Пасіонів, однак до наших днів збереглися лише два зразки: Страсті за Матвієм та Страсті за Йоаном.

Наталя МЕНДЮК

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *