Вогонь в очах, вогонь у серці, весь світ у вогні або Новий твір Максима Шалигіна

Сучасна академічна музика часто заводить слухача у звукові хащі. З якихось – хочеться тікати, інші ж манять тебе вглиб і просто не відпускають. Такою постала музика Максима Шалигіна на фестивалі “Dag in de Branding” у Гаазі. Цей фестиваль існує вже дванадцять років і чотири рази на рік надає можливість виконувати і слухати сучасну академічну музику. 

Новий твір композитора, октет для саксофонів «Todos los fuegos el fuego» містичним чином гіпнотизує тебе з першого звуку. Ти відчуваєш всю пристрасть, біль, спокій, збудження, емоційні злети і падіння, якими сповнена ця музика. Сама назва твору відсилає тебе до однойменного твору аргентинського письменника Хуліо Кортазара «Усі вогні – вогонь». І тут починається інтелектуальна гра із слухачем. Ключовим стає число безкінечності – вісім. Збірка оповідань Кортазара налічує вісім одиниць і це співпадає з кількістю частин композиції Шалигіна та із кількістю виконавців. Полікодування книги аргентинського письменника чудодійним чином проростають із музики українського композитора.

«Todos los fuegos el fuego» – програмний твір, написаний на замовлення керівництва фестивалю. Головним завданням було втілення пейзажів дюн Гааги. Максим Шалигін, не порушуючи правил, тим не менш створив унікальний філософський твір, кожна частина якого – певна життєва концепція. Усі частини мають програмні назви, але їх трактування може бути неоднозначним:

  1. I.C.E. (International Combustion Engine) – це і Лід, і Двигун внутрішнього згоряння. Ви у праві вибрати свою версію.
  2. Death of a Mosasaurus – Смерть Мозазауруса. На берегах Північного моря був знайдений скелет загадковою тварини, Мозазауруса, яка могла пересуватися як на суші так і у воді. Такий собі вагомий доказ еволюції тварин.
  3. Spring Breaking – Весна, злам чи Пружина, що зламалася? Природа чи технічний прогрес? Якщо весняний злам ми сприймаємо як новий етап життя, то момент коли ламається пружина, ми сприймаємо як технічну несправність, і  наслідки можуть бути різноманітними.
  4. Ashes in Birth – Попіл у зародженні. А що таке власне попіл у зародженні? Це момент переходу від стану буття, матеріального, вагомого у щось геть непотрібне – попіл. А з попелу, як відомо народжується лише птах Фенікс.
  5. Raising Waves – Підіймаючи хвилі. Звісно, це можна трактувати досить прямолінійно. Гаага знаходиться на березі Північного моря і хвилі тут явище досить буденне. Але як же забути емоційні хвилі, які підіймаються у людині щохвилини? Підіймаючи цей вид хвиль ми мимоволі порівнюємо себе із оточуючим світом, чи не так?
  6. Crabcade (Waterfall in Cancrizans) – Крабкаде (Водоспад у Канкрізанії) – це певна гра слів. Нам же відомі твори із назвою Каскади, а ось їх опозиція.
  7. Stairway to Decay – Шлях до тління. Як би не було сумно, але все закінчується. Тому власне життя, ми можемо назвати шляхом до смерті. Ще абат Ламартін говорив Лісту у 19 столітті, що життя то певна прелюдія до смерті. Ця думка є актуальною і у надшвидкому 21-му столітті.
  8. Endless Mordent – Безкінечний мордент. Утопічна філософія життя. Як відомо мордент це прикраса, а прикраса не може бути безкінечною. Тим не менш, якщо насолоджуватися красою життя, природою, звуками, то це і правда безкінечний шлях.

Музика Максима Шалигіна доводила слухачів до різних емоційних станів: хвилювання, розпач, світле щастя, ненависть, обурення, насолоду, просвітлений спокій. Місцями, голосне звучання восьми саксофонів викликало бажання припинити ці солодкі тортури і композитор знав, як довести слухача до найвищої точки і коли подарувати бажану насолоду звуку. Звісно важливим елементом виконання стали власне музиканти. Кращі саксофоністи Європи, Amstel та Keuris квартети, об’єдналися для того щоб загіпнотизувати глядача.

В цілому, прем’єрне виконання «Todos los fuegos el fuego» – стало знаковою європейською подією і запалило очі та серця глядачів!

Фото – Michal Grycko

Колажі – Anna Lee

 

Вероніка ЗІНЧЕНКО

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *