Сергій Борткевич: туга за Батьківщиною та містичне повернення

Днями минуло 140-років з Дня Народження Сергія Борткевича. “Хто це?” – доводилося чути не раз. На жаль, це один із забутих українських композиторів. На щастя, цього року відбудеться перший фестиваль його музики, який триватиме 20-24 березня у Києві. З цієї нагоди Moderato поспілкувалося з людиною, що повернула Борткевича в Україну – диригентом Миколою Сукачем.

3 березня диригент Микола Сукач виконував Симфонію №1 “З моєї Батьківщини” С.Борткевича у залі Львівської філармонії. Напевно для тих, хто вперше знайомиться із творчістю Борткевича, цей твір міг стати візитівкою, музичним вираженням долі композитора.

Сергій Борткевич народився у Харкові, отримав блискучу освіту в Петербурзі та Лейпцизі, налагодив кар’єру в Берліні, де викладав у консерваторії. Однак з початком І Світової війни змушений був повернувся до Харкова, а вже згодом – і з рідного міста тікав від більшовиків. Усе наступне життя композитор провів на еміграції – в Туреччині, Австрії, Німеччині, Нідерландах. Симфонію №1 “З моєї Батьківщини” Борткевич написав у 1934 році, давно полишивши рідний край, і та туга, той сум сповнюють по вінця музику цього твору. Ця симфонія вперше в Україні прозвучала лише у 2001 році, і її першовиконавцем, як багатьох інших симфонічний полотен Борткевича, став Микола Сукач.

Перед виконанням симфонії, замість диригентської палички, Микола Васильович бере до рук мікрофон, адже з публікою він хоче поділитися не тільки музикою Борткевича, але розповідями про його нелегке життя, загублену творчість і захоплюючі історії про віднайдені не так давно твори. Приміром, англієць Малколм Баллан, який спеціально розшукував твори українського композитора, знайшов Симфонію №1 за абсолютно неймовірним збігом обставин. Купивши у букіністичній крамниці невеликий буклет про бібліотеку у Філадельфії, він знайшов у ній аркуш паперу – у ньому повідомлялося, що бібліотека прийняла на зберігання фотокопії симфоній Борткевича. У промові диригента, як і у виконанні цього твору, відчувалась особливий трепет до особистості Борткевича, а відновлення його спадку диригент вважає справою свого життя.

Ідучи на концерт, особисто я хотіла вияснити … національність композитора. Адже він поляк за походженням, народився на Харківщині, навчався у Росії і Німеччині. Музичні впливи усіх цих національностей могли залишити більший чи менший відбиток на його творчості. Але після виконання першої частини Симфонії – сумнівів не було, таки українська пісенність, широке фразування та щемлива до сліз побічна партія першої частини, яка стає центральною і ще раз прозвучить у розгорнутій коді – це музика українського митця, який хотів виявити у творі тугу за Батьківщиною, такою, якою він її запам’ятав. Згодом Микола Сукач підтвердив мої здогадки, саме цю щемливу тему він хотів підкреслити і передати.

Друга частина – танцювальна, енергійна, подібна до козачка. Оркестрові перегукування, переклички створюють об’ємний простір, ніби малюючи звуками образи природи. Картина слобожанської природи – так на словах описує цю частину диригент.

Яскраві спогади про рідний край у третій частині знову змінюються глибокою лірикою, переплітаючись із темою із першої частини та неймовірним “хоралом” – наче далекою згадкою про ще одне музичне вираження рідного народу.

Четверта частина – яскрава, феєрична тема, розвиток якої неначе увесь час обривається – то драматичними вигуками, то лірними зітханнями (тими ж темами першої часини).

Музика Першої симфонії Борткевича справляє справді неймовірне враження, глибока ідея цієї музики вдало передана і оркестровими барвами (відзначимо, на нашу думку, впливи в оркеструванні Р.Штрауса та П.Чайковського), і відчитанням самої концепції твору диригентом. Відзначимо чудове виконання Академічного симфонічного оркестру Львівської філармонії, які справді піддалися красі музики та харизмі диригента, який, за словами оркестрантів, перед репетицією провів для музикантів цілу лекцію про музику Борткевича і тільки тоді, розуміючи задум диригента, музиканти взялися до репетиції Симфонії.

До слова, у другому відділі концерту прозвучали “Симфонічні танці” Сергія Рахманінова. Паралель не випадкова, адже Борткевича часто називають “українським Рахманіновим” і слухачі могли протягом концерту порівняти музику митців.

Ще більше про Сергія Борткевича, Першу симфонію та містику її першовиконання нам після концерту розповів диригент Микола Сукач:

Moderato: Ви, ще у 2001 році, вперше виконали симфонію №1 С.Борткевича в Україні. Поділіться, будь ласка, як знайшлася ця симфонія і як до Вас потрапила її партитура?

Микола Сукач: Партитура Першої симфонії потрапила мені в руки за сприянням піаніста Миколи Петровича Сука. Разом із ним та Чернігівським симфонічним оркестром “Філармонія” ми тривалий час робили концертні програми “Маловідомі твори та композитори”, виконували твори Г.Гетца, Ф.Райніке, В.Д’енді, В.Плейеля та інших. Тоді ж Микола Петрович показав мені фортепіанний концерт Борткевича і я вперше дізнався про цього композитора. Щоб отримати партитуру Першої симфонії Микола Сук подзвони в Канаду до Багвана Тадані, і запитав чи може він вислати партитуру. Він зробив копію й продав нам, і досить не дешево.

Багван Тадані першим почав займатися творчістю Борткевича, вже років 40 тому, напевно. Він спеціально вивчив німецьку мову, поїхав до Гааги, переклав спогади композитора. В нього було невеличке видавництво і він потихеньку видавав його ноти. Тож ми просто купили в нього цю симфонію. Сталося так, що коли я її репетирував, якось вона мені одразу “запала” в душу, адже вона дуже цілісна, це дуже благородна і шляхетна музика.

А на першому виконанні цієї симфонії у Чернігові, уявіть собі, я виходжу на сцену, починаю диригувати, і біля мене з’являється якийсь згусток енергії, дуже сильний-сильний. І я не можу зрозуміти, що відбувається? А після концерту моя донька Наталка мене питає: – “Тату, а тобі не здається, що Борткевич приходив?”. Якийсь був містичний момент у цьому.

Після виконання цієї симфонії у 2001 році, за років шість я переграв усього Борткевича. Ми зіграли три фортепіанні концерти. В 2002 році відбувався другий фестиваль “Сіверські музичнні вечори” в Чернігові, я є художнім керівником цього фестивалю. Тоді припадала 125-та річниця з Дня Народження Борткевича і програму фестивалю складала тільки його музика. Це було вперше. Тоді грали зовсім хлопчаками – Дмитро Онищенко, Антоній Баришевський та інші.

Я не дуже це афішую, але мені приносить величезне задоволення віднайдення і виконання музики Борткевича. І коли до мене звернулися організатори цьогорічного фестивалю музики Борткевича у Києві, я з радістю дав їм ноти, і я також буду присутнім на фестивалі.

Moderato: Ви розповіли дуже цікаву історію про Другий фортепіанний концерт Борткевича, який він написав у 1923 році для Поля Вітгенштейна – піаніста, який під час війни втратив руку, а отже концерт написаний для “лівої руки”. Подібні твори є у світовій класиці – для того ж таки піаніста згодом напишуть твори Ріхард Штраус, Моріс Равель, Сергій Прокоф’єв. Але першим був Сергій Борткевич! А чи виконувався цей концерт в Україні?

Микола Сукач: Усі три фортепіанні концерти зіграв піаніст В’ячеслав Зубков. Але він також зробив неймовірну річ –  редакцію цього фортепіанного концерту для двох рук. Але все ж таки він написаний для лівої руки… А ось останній – Третій фортепіанний концерт “Per aspera ad astra” (Крізь терни до зірок) з органом – це просто фантастична музика!

Moderato: А якісь симфонічні опуси Борткевича видавалися в Україні – симфонії, фортепіанні чи скрипковий концерт?

Микола Сукач: Зі симфонічних творів ще, на жаль, нічого не видано, лише фортепіанні опуси.

Програма фестивалю Борткевича, який відбудеться 20-24 березня у Києві: http://www.bortkiewicz-fest.com/programa 

Розмовляла Стефанія Олійник 

Один коментар до “Сергій Борткевич: туга за Батьківщиною та містичне повернення

  1. Jaskrava storinka vitchyznianoji muzyky rozkryvajetsia zavdiaky entuziastam, zokrema, talanovytym vykonavtsiam P.Gintovu, I. Kaluginij, T.Jakubovu. Bazhaju uspihu fesyvaliu ta vsim jogo uchasnykam.

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *