Олів’є Мессіан “20 поглядів на немовля Ісуса”

Є думка, що музикою можна виразити все: думки, почуття чи істини…  Істини християнської віри – саме такий зміст намагався втілити у власній творчості французький композитор ХХ століття Олів’є Мессіан.  І найяскравіший цьому приклад – його фортепіанний цикл “20 поглядів на немовля Ісуса”.

Так, слухати цей твір…незвично, адже це далеко не те, що Ви очікуєте! Тут немає звичних хоралів, колядок чи розспівних мелодій. Та й не може бути, адже цей твір написаний у середині ХХ століття, у 1944 році, коли мистецтво було за півкроку від авангарду, який прийшов невдовзі після закінчення ІІ Світової війни.

Стиль композитора сформувався доволі рано – він черпав своє натхнення з католицької віри, текстів Фоми Аквінського та інших християнських мислителів та святих, і разом з тим – захоплювався східною культурою, давньою індійською музикою та ритмами. Що дав Мессіану СХІД? – Це споглядання, заглиблення, медитацію… Що дав Мессіану ЗАХІД? – Це джерела для роздумів, питання віри та заглиблення у саму суть християнської релігії. Почерк автора – це поєднання Сходу і Заходу, медитації і віри, роздумів та істини…

Сюїта “20 поглядів на немовля Ісуса” складається з циклу 20 п’єс для фортепіано, кожна з яких має назву:

  1. Regard du Père («Погляд Отця»)
  2. Regard de l’étoile («Погляд зорі»)
  3. L’échange («Обмін»)
  4. Regard de la Vierge («Погляд Богородиці»)
  5. Regard du Fils sur le Fils («Погляд Сина на Сина»)
  6. Par Lui tout a été fait («Ним все створено»)
  7. Regard de la Croix («Погляд Хреста»)
  8. Regard des hauteurs («Погляд висот»)
  9. Regard du temps («Погляд часу»)
  10. Regard de l’Esprit de joie («Погляд Духу радості»)
  11. Première communion de la Vierge («Перше причастя Богородиці»)
  12. La parole toute puissante («Всемогутнє слово»)
  13. Noël («Різдво»)
  14. Regard des Anges («Погляд янголів»)
  15. Le baiser de l’enfant-Jésus («Поцілунок немовля Ісуса»)
  16. Regard des prophètes, des bergers et des Mages («Погляд пророків, пастухів та волхвів»)
  17. Regard du silence («Погляд тиші»)
  18. Regard de l’Onction terrible («Погляд благовісного миропомазання»)
  19. Je dors, mais mon cœur veille («Я сплю, але моє серце все бачить»)
  20. Regard de l’Église d’amour («Погляд церкви любові»)

Твір був написаний композитором для піаністки Івонни Ларіо, яка згодом стала дружиною Олів’є Мессіана та найкращою виконавицею його фортепіанних опусів. Запис “20 поглядів на немовля Ісуса” поданий вище – також у її виконанні. До речі, сам композитор був неперевершеним виконавцем на органі і неймовірно імпровізував-“медитував” на цьому інструменті.

Стефанія Олійник

 

 

 

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *