Кирило КАРАБИЦЬ: “Проекти в Україні у мене завжди були й будуть!”

Нещодавно Кирило Карабиць, один із найвідоміших у світі українських диригентів, відсвяткував 40-річний ювілей. З цієї нагоди, Moderato вдалося поспілкувалося з Маестро про творчі плани, майбутні проекти в Україні та наскільки українська музика відома європейському слухачеві.  

Moderato: Не так давно Ви очолили оркестр у Ваймарі, один із найстаріших у Німеччині. Що означає особисто для Вас, для розвитку Вашої кар’єри, ця посада?

Кирило Карабиць: – Ну, по-перше, цей оркестр навіть не один із найстаріших у Німеччині, а найстаріший, йому 525 років. По-друге, це перша посада у моєму житті, яка називається “музичний директор і художній керівник”. Вона відкриває зовсім нові можливості для мене як для диригента, а також як для людини, яка створює культурну політику. І цікаво те, що у Ваймарі не тільки оркестр, але й театр, тобто від мене тут очікують стратегії розвитку як оркестру, так і театру на наступні мінімум три роки. Це нове для мене, і зрозуміло, що це величезна відповідальність, випробування і нові перспективи  – кар’єрного, творчого, особистісного розвитку. 

Moderato: Наскільки цікава українська симфонічна музика для європейського слухача? Чи плануєте Ви виконувати твори українських композиторів із ваймарським оркестром?
Кирило Карабиць: – Чи цікава європейцям українська симфонічна музика… Думаю, що поки, на жаль, ні, і головна причина в тому, що її тут просто не знають. Усе талановите і якісне насправді цікаве, але якщо його не чути й не бачити, про який інтерес може бути мова? Аби зацікавитися українською симфонічною музикою і належним чином її оцінити, європейці мусять спершу почути її.
Ми пропагуємо українську музику як можемо. Наступного року плануємо запросити до Ваймару Валентина Сильвестрова – у якості composer in residence, композитора в резиденції. Уже домовилися про світову прем’єру його скрипкового концерту, соліст – видатний український скрипаль Валерій Соколов. Плануємо презентувати і творчість Лятошинського – виконанням його Третьої симфонії. Будемо дивитися на реакцію людей і пропонувати їм те, що вони можуть зрозуміти.
Moderato:  На сайті moderato.in.ua є цикл інтерв’ю “Думками вдома”, де ми спілкуємося з українськими музикантами, які живуть і працюють за кордоном, але продовжують популяризувати українську класичну музику. Нашим героям ми завжди ставимо питання, яке б хотіли задати і Вам. Які, на Вашу думку, є основні проблеми в розвитку класичної музики в Україні і як їх подолати?

Кирило Карабиць: – Головна проблема, на мій погляд, – це відсутність професійної політики розвитку культури. Звісно, не можна сказати, що у нас нічого не відбувається, – відбуваються якісь проекти, приймаються політичні рішення. Але це, на мій погляд, має дещо хаотичний, несистемний такий характер. Тому про послідовний неперервний розвиток говорити складно. 

Єдине, на чому тримається наша країна (і так уже років 15), – це волонтерство. Тобто є якась людина, котра працює як волонтер: вона зацікавлена в чомусь, має ідеї і просуває свій проект. Немає цієї людини, скажімо, кудись виїхала, – нема цього проекту, приходить хтось інший із чимось своїм, про попередню тему чи галузь уже не говорять. Державна підтримка в цьому особливо не відчувається. Є звичайно, державні проекти, але вони занадто політизовані, і тому, на мій погляд, мають небагато спільного із правильним розвитком культури, зокрема музики української. 
 
Для того, аби все це правильно робилося, треба знайти фахівців, які знають, що таке культурна стратегія, культурна політика, які, можливо, вже працювали над цими питаннями в інших ситуаціях, інших контекстах, дати їм завдання зробити план розвитку –  і потім цього плану дотримуватись. 
karabits-interv 14199528_165727587165703_7769783834954233197_n
Moderato: З Україною Вас пов’язує чимало проектів, зокрема виконання західноєвропейської та української класики на святковому концерті в День Незалежності України. Чи побачимо ми Вас за диригентським пультом у цей день наступного року? Можливо, в інших проектах, що відбудуться в Україні в 2017 році?
Кирило Карабиць: – Я дивлюся, мене тепер будуть знати тільки завдяки концерту до 25-ї річниці Незалежності – нарешті я став відомим диригентом в Україні… Чи побачите Ви мене в концерті до наступного Дня Незалежності, говорити зарано: такі концерти зазвичай створюються безпосередньо напередодні свята. Тобто розмови і підготовча робота починаються за кілька місяців, а практично і фактично все робиться за кілька днів. 
 
Чи буде політична воля здійснити знову такий концерт на Майдані, чи буде можливість зробити щось подібне? Це питання не до мене, але я завжди відкритий і готовий узяти участь у проекті, який популяризує українську симфонічну музику, – у цьому сумнівів, думаю, ні в кого нема. Проте є ще такі чинники, як час, планування, розклад… 
 
Зараз я головний диригент двох оркестрів – в англійському місті Борнмуті і німецькому Ваймарі. Але проекти в Україні у мене завжди були й будуть. Приміром, у червні 2016-го року із Національним симфонічним оркестром презентував у Києві загублений твір видатного українського композитора Максима Березовського. Навесні приїздив – давав концерт із симфонічним оркестром Національної філармонії України. 
Запропонував концерт камерному ансамблю “Київські солісти” – він відбудеться 7 лютого 2017 року у Києві, в Національній філармонії, і буде присвячений видатному німецькому композитору Георгу Філіпу Телеману. У 2017 році виповниться 250 років із дня його смерті. Хотілося б, аби Україна пам’ятала великих європейських композиторів. 
Фото і відео матеріали – з офіційного сайту Кирила Карабиця: http://kirillkarabits.com/

Цикл інтерв’ю “Думками вдома” – це розмова Moderato з українськими музикантами, які працюють закордоном, але продовжують активно популяризувати та підтримувати українську класичну музику.

Розмовляла Стефанія Олійник

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *