Андрій Бєлов: «Я більше «частую пряником» чи цукерками, і мотивую чимось дуже позитивним»

З головою журі Одеського міжнародного конкурсу скрипалів Андрієм Бєловим вдалося поспілкуватися у перерві щільного графіку конкурсних прослуховувань. Він поділився враженнями від конкурсу та проведення власного майстер класу, а також розповів про музичні традиції Одеси та як правильно підготуватися музиканту до студійного запису.   

— Одеський міжнародний конкурс скрипалів розпочався не з конкурсних прослуховувань, а одразу після жеребкування, відбувся Ваш майстер клас. Розкажіть про свої враження від і учасників майстер класу, і виконавців 2-го туру прослуховування. 

Андрій Бєлов: – Дуже приємно приїжджати в Україну, бути зараз в Одесі на конкурсі скрипалів, в місті, де ця традиція має неймовірно глибокі коріння – з Ойстрахом, Мільштейном, але також з піаністами – Святославом Ріхтером, і навіть Франц Ліст колись приїжджав до Одеси. Паганіні хотів приїхати, але не вдалося, справді, тільки Паганіні бракує до цього переліку.

Рівень конкурсу дуже високий, я навіть не очікував, що буде настільки високий середній рівень учасників. Є кілька дуже цікавих, неймовірно талановитих виконавців.

На моєму майстер класі було кілька різних генерацій саме з Одеси. На початку була дівчинка 10-и років. І як виявилося, вона почала займатися на скрипці у 2,5 роки. Це стандарт, який для нашої країни неймовірно високий, тому що зараз в Китаї, Кореї, Японії, також в Америці, але особливо в Азії, діти починають займатися музикою дуже рано і дуже серйозно, за цим слідкують батьки, й талант та успіх дуже швидко розвивається. Тому було приємно, що в Одесі це також існує.

Дуже цікаві колеги – члени журі. Звичайно, Андрій Мурза, який часто концертує і проживає за кордоном, ще й виявилося, що ми дуже недалеко один від одного живемо в Дюссельдорфі. Звичайно, Богдана Півненко, Станіслав Пронін і Олексій Семененко – це все українські зірки молодого покоління…

— …на яких конкурсанти можуть рівнятись!

Андрій Бєлов: – Думаю, що це був певний задум конкурсу. І тому ми маємо результат, що подали заявки такі цікаві музиканти з дуже багатьох країн. Ми відібрали у 2-й тур учасників з 9-ох країн.

— Дуже хороша атмосфера по відношенню до учасників, всі дуже щирі, і діти, мені здається, навіть будучи на Вашому майстер класі, Вас не боялися як такого старшого професора.

Андрій Бєлов: – Це для мене дуже важливо, я стараюся зберегти цю атмосферу для дітей під час майстер курсів. Однак, це звичайно зовсім інша праця, ніж та, серйозна зі студентами університету. Але тут дуже відкриті люди. Взагалі, Одеса як місто дуже цікаве і я щасливий, що цей конкурс тут існує кілька років. Бажаю, щоб це став дійсно український інтернаціональний конкурс, який з часом напевно ввійде в Міжнародну федерацію конкурсів і поверне Одесу на платформу, давно знану серед музикантів. Якщо цей конкурс ще кілька разів відбудеться на такому рівні як зараз, його реноме у світі ще збільшиться.

 — Ви буваєте строгим викладачем? Так, щоб аж ноти летіли через увесь клас…

Андрій Бєлов: – Ні! (сміється – ред.) Хоча деколи, звичайно, таким потрібно бути. Мене колись мій педагог вчив, що треба мати хорошу пропорцію між «пряником» і ременем. Тому я більше «частую пряником» чи цукерками, і мотивую чимось дуже позитивним. Але час від часу є люди, які потребують відчуття реальності, адже в нас дуже велика конкуренція у професії. Тільки ті музиканти, які мають неймовірну витривалість, окрім таланту – постійне прагнення, щоб досягнути кожної наступної сходинки, тільки таким людям вдається знайти своє місце у музичному світі.

— Тобто риси успішного музиканта — це витривалість, цілеспрямованість, талант…

Андрій Бєлов: – Ще, я думаю, креативність: щоб не йти лише в одному напрямку, а шукати нові шляхи для саморозвитку і вчитися, де тільки можливо. Дуже важливою є загально освіта. Сьогодні, мені здається, вона ще більше нам потрібна, тому що з Інтернетом наш світ так швидко розвивається і треба постійно володіти інформацію, найновішою інформацію, яка тільки надходить. І потрібно її дуже добре селектувати і відмежовувати себе від всього непотрібного, що є в телевізорі, комп’ютері, на Інтернет порталах і в соціальних мережах. Ця селекція є дуже важливою!

— Серед спеціальних призів конкурсу є безкоштовний аудіозапис. Вами записано понад 20 дисків і Ви добре знаєте специфіку студійної роботи, адже це не концертний виступ, і потрібно до неї готуватись інакше. Як Ви порадите підготуватися до запису, зокрема, конкурсанту, що отримає цей приз?

Андрій Бєлов: – Передовсім, це повинен бути твір, який грається досить довгий період часу. Тобто це не може бути композиція, яка вивчена за тиждень або два, найкраще обрати твір, який вивчений рік назад або мінімум півроку, якщо це інтенсивна праця, і який пройшов вже кілька етапів “дозрівання”. І тоді при студійній роботі працюється над деталями. Для мене цей процес завжди дуже важливий та креативний, тому що є можливість спілкуватися з режисером, який все чує і вносить свої пропозиції. Потім є можливість самому перевірити, як це дійсно звучить під мікрофоном, тому що це зовсім інша історія – як це звучить та яке створює враження у залі, чи коли це дійсно наче «під лупою»: як починається кожна нота, як контролюється інтонація, все абсолютно інакше під час запису. Я думаю, найважливіше (коли буде відбуватися цей запис, який наданий як приз), щоб цей твір був дуже добре підготовлений. Є дуже багато можливостей, як саме робиться запис, але найчастіше – це 2-3 рази програти від початку до кінця, потім вибираються моменти, які потрібно скоригувати. І дуже-дуже часто, незалежно від того, що всі вже змучені і здається, що все готово, дуже допомагає пройти ще один раз від початку до кінця, знову концертну версію твору, яка дуже часто стає однією з найкращих, і з неї також можна використати фрагменти.

Детальна інформація про членів журі на сайті конкурсу: http://odessacompetition.com/zhjuri/

Фото із офіційної сторінки конкурсу у Facebook: https://www.facebook.com/odessacompetition/?ref=br_rs

Розмовляла Стефанія ОЛІЙНИК

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *