Станіслав ХРИСТЕНКО: «Дуже цінно побути одному з роялем…»

8 грудня у Львівській Національній Опері відбувся сольний речиталь відомого українського піаніста, артиста компанії Steinway Sons – Станіслава Христенка. Концерт був присвячений презентації нового інструмента, який театр придбав для концертів камерної музики у Дзеркальній залі – роялю Steinway & Sons

Після концерту ми поспілкувалися з піаністом про його численні проєкти в Україні (незважаючи на те, що він вже більше 10-ти років мешкає в США) і що статус артиста компанії Steinway & Sons змінив в його житті.

– 2013 року, після перемоги на Міжнародному конкурсі піаністів у Клівленді (США), Ви стали артистом компанії Steinway & Sons. Як за ці шість років відбувалася співпраця з компанією і яке значення для Вашої кар’єри мало отримання цього статусу?

Станіслав Христенко: − Цей статус – артиста Steinway & Sons, компанія надає музикантам, які на її погляд видаються перспективними у майбутньому, і компанія вважає, що вони можуть її представляти. Вони обирають піаністів, запрошують до співпраці, пропонують отримати цей статус. Можна також подавати анкету, тоді компанія її розглядає, і також можуть надати цей статус.

– Але Вас запросили до співпраці саме з ініціативи компанії?

Станіслав Христенко: − Так, після конкурсу я отримав можливість записати компакт-диск зі звукозаписуючим лейблом Steinway & Sons, який вони, до речі, створили лише за кілька років до того моменту. І мені запропонували звукозаписуючий контракт, а також подарували рояль і присвоїли це звання. Бо артистами Steinway & Sons можуть бути тільки ті піаністи, в яких є вдома інструмент цієї фірми. Тому, на жаль, в Україні не так багато піаністів-артистів компанії не тому, що вони не такі талановиті, а тому, що саме дуже дорого мати Steinway в себе вдома, хоча навіть можна мати старий інструмент.

Я, як артист Steinway & Sons, маю також вибирати рояль цієї фірми, коли я виступаю в тих чи інших концертних залах.

– Рояль, який Вам подарували, заходиться у Вас вдома в США?

Станіслав Христенко: − Так, він трошки менший, ніж той, на якому я сьогодні грав (в Дзеркальній залі Львівської Національної Опери – ред.), але дуже схожий. Справа в тому, що є дві фабрики Steinway & Sons – в Гамбурзі і в Нью-Йорку. І зараз вони все більш і більш схожі, а раніше вони були досить різні – насправді, як дві різні моделі. І той рояль, що стоїть зараз у Львові, дуже схожий на той, що є в мене вдома. І це було дуже зручно для мене як виконавця.

А які твори Ви записували для лейблу Steinway Sons? Знаю, що Ви працюєте навіть з певною інноваційною моделлю…

Станіслав Христенко: Steinway & Sons випустив модель з технологією Spirio – це самограючий рояль з новітньою технологією. І я є одним із тих артистів, що записують для цього інструмента, я вже записав більше 10-ти годин абсолютно різної музики.

Щодо лейблу, зараз ми працюємо над тим, щоб включити в каталог українську музику, я планую зробити записи – туди увійдуть і композиції Сильвестрова, й інші твори… Мій перший диск включав різні Фантазії, зокрема, Р. Шумана. Останній диск – з творами С. Прокоф’єва − «Ромео і Джульєтта» та 10 п’єс Op. 12.

А для Spirio планую ще записати понад 25 годин музики! Фактично все, що було мною напрацьоване майже за останні 10 років роботи.

– Ви одночасно поєднуєте діяльність як піаніста-виконавця, педагога, диригента, організатора проєктів. Щось можете виокремити – що переважає на даний час? Чи навпаки – різноформатні концерти, майстер-класи, проєкти змінюються у Вашому графіку один за одним?

Станіслав Христенко: − Я тільки приїхав із Харкова: там був проект від фестивалю KharkivMusicFest, де ми організовуємо дитячий оркестр. Діти грали разом із дорослими Увертюру «Коріолан» Бетовена, були й інші оркестрові твори, зокрема, Симфонія №5. Був концерт для молоді – абсолютно новий формат.

І коли я переключаюсь після концертів симфонічної музики, насправді, дуже цінно для мене побути одному з роялем, і щоб більше нікого навколо… Це дуже цікаве переключення, після того як задіяно багато людей і ти маєш керувати та знаходити мову із різними людьми, різними думками. Вже майже 5 років, як я почав робити в Україні доволі серйозні речі – фестиваль, оркестр Nova Sinfonietta, те саме пов’язано з організаційною роботою. Також я став диригувати, адже у 2014-2015 рр. я вчився у Варшаві в консерваторії і був на майстер-класах, вже потім заснував оркестр Nova Sinfonietta. Тому я справді поєдную… Зараз я їду також грати концерт в Національній філармонії у Києві із ансамблем «Київські солісти». На цьому концерті (12 грудня – ред.) я і диригую, і граю з оркестром.

– Тож Ви поєднуєте не лише діяльність, але й континенти?

Станіслав Христенко: − Так, все важко поєднувати, а континенти – особливо.

– Ви є організатором фестивалю у Харкові – KharkivMusicFest, він особливо потужно відбувся у 2019 році. А у 2020 році плануєте фестиваль?

Станіслав Христенко: − Плануємо з 28 березня по 12 квітня 2020 року, але ми ще офіційно не оголошували програму. Хочемо все разом оголосити, адже ще не фіналізовані декілька виконавців. До того як не підписані всі контракти і все не фіналізовано, ми не можемо оголошувати. Але все планується, все розвивається, буде знову фестивальний оркестр, плануємо розширювати Форум.

Будемо також багато уваги приділяти дітям! В нас тільки що закінчився проект «Класика для молоді» – були задіяні 11 шкіл та вищих навчальних закладів, де виступала наша молода лекторка, струнний квартет, вокаліст, були лекції про творчість Бетовена. Саме Бетовену буде присвячений фестиваль…

– До 250-річниці з Дня народження композитора у 2020-му?

Станіслав Христенко: − Так, але насправді – так співпало, бо в нас вже були події, присвячені Баху, Моцарту, а зараз – Бетовен, все так природно відбувається.

 Фото – Руслан Литвин

Розмовляла Стефанія ОЛІЙНИК

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *