Новий час – нові можливості! Cаме так можна охарактеризувати останні події у світі, адже пандемія Covid-19 стала причиною примусової творчої паузи для театрів, концертних залів, колективів та організацій. Про скасовані концерти, проблеми, які виникли протягом карантину та плани стосовно мобілізації роботи хору в нових умовах розповіли директор державної хорової чоловічої капели «Дударик» – Дмитро Кацал і головний адміністратор капели – Олег Семчишин.
– Як відбувається робота капели «Дударик» в умовах карантину?
Дмитро Кацал: – Несподівані обставини внесли чималі корективи у роботу капели. Найдорожчим і далі залишається виконання творів, комунікація, побудова строю, ансамблю під єдиним ключовим словом – «спільне». Вимушено мусили увімкнути і «план Б»: самоопрацювання матеріалу та індивідуальні заняття. Благо і тут є над чим працювати. Отже, дитячий склад має уроки вокалу і поетапно здає розібраний матеріал. Це «Літургія» галицький розспів та поодинокі поточні твори. Камерний склад хору працює, окрім цього, з чеською дитячою оперою «Брундібар».
– З якими труднощами Вам як керівнику хорової капели доводиться стикатися?
Д.К: – Основою в роботі з великим колективом є дисципліна, виконання навчальної програми і планомірний рух до поставленої мети. Кожен концерт, мистецька програма зводяться як будівля – від задуму, ескізу, креслення, логістики і аж до звершення. Усі учасники мусять працювати злагоджено над локальними завданнями і вчасно видати результат. На жаль, карантин відкоректував як строки і плани, так і сам процес. За обставин, які зараз склалися, творча робота хору стала неможливою. Проте є маса іншої роботи, яку можна тепер собі дозволити, поки звільнилося достатньо часу.

– Які концерти довелося перенести або скасувати у зв’язку із пандемією?
Д.К: – Ми вимушено відмінили три концерти – «Шевченко revolution» у Польщі і два в Україні. Концерти до Дня Матері теж не відбулись. Перенесено на слушний час концерти у Німеччині – п’ять програм, серед яких «Брундібар» чеського композитора Каса, симфонія №9 Людвіга ван Бетовена на фестивалі Altmark Festspiele, сольні концерти до ювілею міста Гамбурґ. А особливо болить мені болить за програму «Україна-країна бароко»: ор. 1. «Березовський-Пінзель». Ми доклали масу зусиль, щоб зробити цю складну програму і сподіваємося, що наша праця у майбутньому дасть результат. А на наступний сезон в мене змінять голоси близько 15 провідних співаків. Отака штука є в роботі із хлопчиками.
– Яким чином хорова капела популяризує свою творчість під час карантину? Що робите, щоб вас не забули?
Олег Семчишин: – Карантин дає нам нові випробування, тому доводиться шукати шляхи їх вирішення. Найголовніше, що наразі ми так і не знаємо коли це все закінчиться. Але, у будь-якому разі, можу впевнено сказати, що про «Дударик» не забудуть. Ми не дамо про себе забути!
Коли стало відомо про карантин, ми вирішили надати нашим поціновувачам можливість насолодитися архівними записами. Не секрет, що зараз більшість музикантів і концертних організацій роблять те саме. Починаючи з квітня і дотепер на нашому каналі в YouTube ми презентуємо прем’єри більш як десяти наших концертів.
Старалися, щоб вони були тематичні. Наприклад, у час Великого Посту завантажували духовну музику. «Страсті за Матвієм» Й. С. Баха, «Реквієм» Л. Керубіні, «Stabat Mater» Дж. Б. Перголезі, «Українська меса» Ю. Захожого-Катренка та хорові концерти Березовського, Бортнянського, Вербицького. Далі – концерт «Вечір Кантат» до річниці Чорнобиля. Потім дещо веселіше: це і студійні записи Львівського телебачення з 1980-х років, і два концерти на 25-ліття Дударика у 1996 році. І, звісно, було багато подарунків на День Матері. Але краще один раз побачити, ніж 100 разів прочитати.
Також, розуміючи, що наш храм Святого Лазаря на час карантину не може працювати у звичному режимі, ми забезпечили онлайн-трансляцію недільних Літургій. Кожен охочий міг долучитися до спільної молитви через соціальні мережі. Ми отримали багато схвальних відгуків від парафіян храму за таку ініціативу. Новий час дає нові випробування, але разом з тим, і нові переваги. Головне – правильно скористатися ними.
– Чи плануєте Ви для своїх слухачів онлайн-концерти?
Д.К: – На жаль, ні. Концерт – це обмін енергією і для кожного з нас – особливий момент творчого життя. Онлайн-концерт не замінить безпосереднього спілкування із душами глядача засобами мистецтва. Тут нам комп’ютер не помічник. Не можна зводити до профанації це таїнство творчості. Не посмакуєш чаєм за відсутності води, чи не так? 🙂 Так що чекаємо на повноцінні умови для виступів.
Фото надані Львівською державною академічною чоловічою хоровою капелою «Дударик»
Розмовляла Людмила БУРДА
найкраща жінка-диригент світу, головний диригент опери і філармонійного оркестру м. Ґрац – ОКСАНА ЛИНІВ (Австрія), Міжнародний симфонічний оркестр INSO-Львів, Чоловіча хорова капела Дударик та 9 кращих солістів, які представляють Україну на європейських сценах: Ігор Онищенко (баритон), Тетяна Журавель (колоратурне сопрано), Сергій Магера (бас), Віктор Андрійченко (контртенор), Ольга Дядів (сопрано), Юрій Дудар (баритон), Олег Злакоман (тенор), Юлія Терещук (сопрано), Віктор Шевченко (бас).