Україно-польські паралелі Kyiv Music Fest’у

Зазвичай перші враження найбільш теплі, яскраві і незабутні. 29 вересня у Колонному залі Національної філармонії України стартував перший із трьох концертів довготривалого проекту «Музика Незалежності», створеного з ініціативи польсько-українського диригента Романа Реваковича. За ідеєю автора – музичний проект є своєрідним мостом комунікації між культурами України і Польщі, які цього року святкують сторіччя з відновлення своєї Незалежності. Водночас, концерт став відкриттям ХХІХ Міжнародного фестивалю Kyiv Music Fest (29 вересня – 8 жовтня).

Чи не найбільшою принадою події став приїзд відомого польського композитора сучасності Кшиштофа Пендерецького. Власне, його твір Credo для солістів, мішаного хору, дитячого хору та оркестру – урочисто увінчував концерт. Чотиричастинна епопея з тривалістю майже годину вразила слухачів обсягом виконавського апарату, грандіозним звуковим масивом, потужним розмахом ораторського пафосу, і – звичайно – фігурою самого Маестро за диригентським пультом. Головні вокальні партії виконували п’ятеро солістів з Польщі (Кароліна Сікора, Івона Госса, Анна Любанська, Адам Здуніковський та Роберт Єзерський), капела «Думка», капела хлопчиків і юнаків «Дзвіночок» та Національний заслужений академічний симфонічний оркестр України.

Зрештою, таке музичне трактування частини католицької меси цілком органічне у складній ідейній концепції, яка закладена в канонічному тексті. Водночас, текст “Credo” в такій інтерпретації набуває більш глобального, загальнолюдського сенсу і сприймається наче проекція тернистої стежки долі кожного. Добре, що такий вокально-хорово-оркестровий сплав вдався, не розпадаючись на окремі сегменти, і заполонив простір залу одою звучання.

А ось починалось все зовсім по-іншому: двома прем’єрами українських композиторів-сучасників (диригент – Роман Ревакович). «Концерт-елегія для віолончелі з оркестром» (світова прем’єра) Ігоря Щербакова видався доволі незвичним з ракурсу концерту (солістка Оксана Литвиненко), але цілком ясним з погляду жанру елегії. У творі виразно прослуховувалися то пейзажно-сутінкові, то зловісно-моторошні та тужливі – нотки: чи то прощання, чи то відходу, а може й забуття. Зовсім тихо і водночас вельми настирливо повторював своє останнє «слово» віддалений дзвін…

 

Відомо, що «Пісні зірок» для симфонічного оркестру Богдани Фроляк були створені під враженням від кінострічки «Тіні забутих предків» Сергія Параджанова. Можна припустити, що пошук себе в цьому різностильовому і різнонастроєвому лабіринті здався непростим, але узагальнено відбивав драматургію подій фільму. Спершу музика занурює слухача у щось вороже і холодне, наче Космос, з його величчю, небезпекою і красою. А згодом чуємо віддалені бризи фортепіанної імпровізації, мов забуті кадри минулого і непідробну проникливу лірику. Втім, серед усіх пісень зірок одна – точно знайома. Це українська веснянка «Вербовая дощечка», яка використана і у згаданій кінострічці. Ця прониклива і витончена цитата відсвічує здаля ніби нагадуванням: що б не відбувалось у Всесвіті, все ж у нас є рідний Дім, з нашим корінням, з нашим минулим.

Музичний проект «Музика Незалежності» матиме своє продовження і представить київській публіці ще дві програми. Над концертний репертуаром працюватимуть разом виконавці обох держав, що засвідчуватиме партнерство України та Польщі. Вже 31 жовтня другий концерт проекту перенесе слухачів в краї глибокої духовності (Національний будинок органної та камерної музики України). Будуть співставлені релігійні твори Генріха Міколая Гурецького та Валентина Сильвестрова. Фінальною подією проекту стане симфонічний концерт, котрий відбудеться 4 грудня (Концертний зал Національної музичної академії України). До програми увійдуть твори українських композиторів Ганни Гаврилець та Ігоря Щербакова, польська музика ж буде представлена творчістю композитора та піаніста Ігнація Яна Падеревського.

Фото – ©Володимир Осипенко

Юлія ШКРОМИДА

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *