«Травіата» на сцені Одеського оперного театру. Інше мистецтво

Головна ціль постановника опери – зробити так,

 щоб  музика нікому не заважала.

 Генріх Гейне

9 та 10 листопада в Одеському оперному театрі відбулася прем’єра опери «Травіата», яка не залишила байдужим жодного слухача. Це успіх чи провал?

Ще задовго до прем’єри було багато анонсів, інтерв’ю, реклами, прес-конференцій…. Головний режисер – Євген Лавренчук, обіцяв, що кожен відчує що опера саме про нього, що це буде грандіозно і неперевершено. Він виконав свою обіцянку – це було дійсно грандіозно: реальний фонтан на сцені, підвішені скульптури в людський зріст, собаки, кілометрові чорні полотна, величезні металеві конструкції, які пересували по сцені прямо під час дії – це все було дійсно монументально, хоча і не зовсім зрозуміла ціль цих дій.

«Травіата», безумовно, дуже відома, часто виконувана опера, і тому вже існують певні знакові її постановки: фільм-опера Франческо Джеффіреллі 1983 року, фільм-опера Вольфганга Нагеля 1973 року. Євген Лавренчук в своїй версії вирішив поєднати все найкраще з них і не тільки. Можна припустити, що ідей було багато і хотілось всі їх втілити і жодну не втратити. Можливо тому були використані костюми в стилі 18 століття, костюми клоунів, садо-мазо, мінімалістично-сучасно оформлені увертюра і остання дія.

Розпочалось все з прийому, який часто застосовують в кіно, коли все починається з кінця – Травіата на фоні безпросвітного мороку підкидає пелюстки квітів і поглядає у височінь, де видніється якесь джерело світла, яке манить її до себе. В останній дії ми побачимо те ж чорне полотно і вмираючу Віолетту, яка так і не змогла злетіти до того світла чи то через технічні складнощі, чи то через інші причини. Прийом з полотном дійсно дуже ефектний, але режисеру довелось чимось жертвувати. Так як всі персонажі останньої дії були обмежені в рухах, оскільки співали вони з отворів в чорному полотні, дії ніякої не відбувалось. Віолета просила (за текстом) подати їй води, потім листи, а на сцені нічого не відбувалось. Але найбільш сильний момент був, коли Альфред прийшов нарешті після довгої розлуки, щоб уже бути разом, побачив Віолетту безсилою і стояв у протилежній стороні сцени і співав, як він її любить і хоче допомогти. В цей момент, напевно, всі глядачі теж хотіли допомогти Альфреду підійти до своєї коханої і обійняти її в останній раз, але цього не відбулося, всі залишились стояти в своїх кутках і це виглядало якось недолуго.

Повертаючись до Генріха Гейне, можна сказати, що музика дійсно нікому не заважала, за виключенням моментів, коли раптово замість унісону утворювалась секунда або пасаж закінчувався вже не в добре темперованому строї, оскільки те дійство, яке відбувалось на сцені забирало всю увагу на себе. Сам оркестр прозвучав вже в самому кінці на останніх акордах – його дійсно було чути тільки там і в увертюрі. Весь інший час оркестр виконував роль легенького і акуратного супроводу, щоб часом не відволікти глядачів від самої постановки.

Звичайно, були і позитивні моменти. Дуже гарні ідеї з проектором: дощ перед другою картиною, фото Альфреда який розкидає пелюстки, відео із поступовим пришвидшенням життєвих подій Віолети (наче все життя промайнуло перед нею). Сама концепція розпочати з висновку, а потім пригадати все спочатку звичайно не нова, але теж гарна і вона користується попитом і доводить свою успішність. Танцюючі від вітру підвісні тканини теж виглядали дуже ефектно, але пристрій, що створював вітер, створював і шум, який заважав. Взагалі багато зайвого шуму створювали і самі декорації, які скрипіли, коли хтось піднімався або опускався, а це було часто і несподівано: то Альфред чомусь опускався під підлогу, то батько, то виринали звідти несподівано –  і все це посеред дії. Так само несподівано в останній дії  на фоні вмираючої Віолетти вибігли декілька клоунів і стрибали по сцені деякий час і потім зникли. Що вони робили? Куди і чого бігли?  Може їм треба було перебратись на інший бік закулісся і шлях через сцену був найкоротшим?

Ну і родзинкою всієї постановки став вихід хлопців в амплуа биків, бо костюмами ці ланцюги, труси і маску назвати важко, хіба легким декором. Танці задекорованих «биків» були відповідні до їхнього виду, і схоже, що вони були не з тієї опери або, якщо бути відвертим, вони були не з опери зовсім, а просто переплутали адресу замовників свята. Звичайно, деякій частині публіки це сподобалось, і це абсолютно нормально, але театр має працювати на духовне збагачення, на зростання моралі, на категорію естетичного.

Постановка була дуже важкою як для виконання, так і для сприйняття. Дуже масивні декорації не встигали готувати до наступної дії вчасно, тому антракти тривали цілу вічність. І помітно було після кожного антракту, як вільних місць ставало все більше.

Для того, щоб певні елементи при з’єднанні утворили ціле, вони мають мати певну спільну рису, правильно розташовуватись у структурі і працювати на одну ціль. На жаль, в даній постановці опера «Травіата» не утворила ціле, але, можливо, вона буде мати широкий резонанс, що дозволить в подальшому знаходити нових глядачів і шанувальників такого мистецтва.

Фотограф – Юрій Литвиненко

Рецензія була створена в рамках лабораторії Форуму “Open to Progress”, за підтримки Українського культурного фонду

Тетяна НАВОЛЬСЬКА

2 коментарі до “«Травіата» на сцені Одеського оперного театру. Інше мистецтво

  1. !? ))
    Не кожному дано розуміти сучасних митців, і нажаль іноді це потрапляє під ось таку непрофесійну критику де автор навіть не намагається зрозуміти чому було саме таке режисерське рішення, бо просто описувати де і хто стояв в час дії багато розуму не треба!
    Нажаль бачу тільки одне, мало хто сьогодні робить професійно рецензії бо в нас взагалі нема такого інституту де навчали б за фахом театральних критиків щоб вони професійно вміли робити розбір вистав, мати уявлення що таке оперний театр взагалі, читати виставу між строк і вміти бачити що саме хотів донести режисер своєму глядачу а не писати тільки про географію вистави де стоять актори чи собаки!?…
    Ця рецензія лише думка людини яка бачу уявлення не має що таке сучасна опера, навіть останню дію тільки сліпий не зміг би зрозуміти чому актори були скоріше уявленням Віолетти і саме тому вони стояли незворушно і іноді як образи з’являлись в її предсмертному стані!…
    Але до чого це людині яка приходить до театру судячи з написаного подивитися лише на люстру і стільці , щоб потім писати таку ахінею!?…(

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *