У ніч з 19 на 20 жовтня львівська публіка спостерігала незвичайні міріади мультифонних, препарованих та досі невідомих експериментальних звуків. Все завдяки сузір’ю талановитих, стовідсотково перспективних та професійно відібраних молодих композиторів у програмі COURSE – перших українських міжнародних майстер-класах у рамках 25-го Міжнародного фестивалю “Контрасти”. 11 композиторів з України, Білорусі, Туреччини та Південної Кореї презентували твори, написані спеціально для майстер-класів.
На ранкових, денних та вечірніх (отже, майже цілодобових) індивідуальних та семінарських заняттях викладачами були відомі європейські композитори Шімон Восечек (Чехія-Австрія) та Славомір Войцєховський (Польща). Запрошені гості – Анна Корсун (Україна-Німеччина), Сєрґєй Майнґардт (Німеччина) та Мехмет Цань Озер (Туреччина). Презентації, лекції, семінари, практикуми, дискусії, відвідання концертів – це тільки дещиця того, що піддається описанню серед подій унікальної (без перебільшення!) в Україні та Європі платформи для композиторського середовища. Метою курсів є активізація діяльності молодих композиторів в Україні та налагодження творчих контактів з колегами з-за кордону.
Перманентна 10-денна комунікація серед учасників, обмін думок із запрошеними відомими композиторами-викладачами та консультації з музикантами Ensemble Nostri Temporis створили ґрунт для 11 прем’єр творів учасників.
Оскільки парад концертів, що розпочався о шостій вечора, вміщав різноманітні події: сольні авторські програми та колаборації, то твори молодих композиторів було розподілено на два блоки: о 20-ій та 22-ій. Усі твори написані для ансамблю сучасної музики Nostri Temporis, у складі якого: Наталія Кожушко-Максимів (флейта), Максим Коломієць (гобой), Дмитро Пашинський (кларнет), Віктор Рекало (віолончель), Назарій Стець (контрабас).
Контрастна Ніч. ЧАСТИНА 1
Михайло Чедрик, “Sonare”
Це уже п’ятий “Сонаре” – тобто “звучання” у творчості композитора з Закарпаття, що навчається на четвертому курсі Національної музичної академії у Києві. Раніше світ почув “звучання” для сольних флейти, скрипки, гітари. Теперішній ворк-ін-прогрес – робота для контрабаса та струнного оркестру. Призначення композитора Михайло окреслює простими словами, а можливість з’їздити на COURSE (вперше як учасник, оскільки до того декілька років він приїздив у Львів слухачем) – як шанс відпочити від роботи. Звісно, сприймати це варто як жарт (Михайло працює на музичній ниві Kyiv Contemporary Music Days та Українського інституту – знаному як KCMD), і роль музики для нього – абстрактна: там “де я живу в своєму світі”. Тому “Sonare” для квінтету Nostri Temporis, номер, що відкривав концерт – “найбільш неконкретна назва, яку я придумав”. Композитор вважає: “Музика – це культурна дипломатія для держави, розвага для публіки та щось вище від звичних потреб – для самого митця”.
Ділай Доґанай “Antirrihinum”
Турецька композиторка ділиться: “Кожна назва твору постає з мого життя, так і в цьому випадку: минулого року я втратила багато людей. І це назва квітки, яка стає трупом. Всі ми не вічні. І я хотіла розповісти про ті моменти, які мені довелося прийняти”. Загалом твір поєднує у собі незвичні звукопошуки та стрункість формоконтуру.
Цікавим є те, що одним із менторів на майстер-класах був вчитель Ділаї та Тойкана з їхньої Академії в Туреччині – Мехмет Цань Озер. Час його курсу уже минув, тому дуже захопливо, вважають обоє учнів, було дізнатися думку з приводу їхніх змін та професійного росту.

Ксенія Вечар-Кавалевськая “Етюд на початок полярної осені”
“20 років тому в горах, у поході, один хлопець подарував мені вірш – на польській та українській. Він завжди зі мною”… У музичній композиції віолончелісту відведено роль декламатора одного рядка віршу: ” стежу за твоїм світлом, нічним чеканням, по дорозі у невідоме”…
Ксенія була в Голландії на подібних майстер-класах, і там писала для духового оркестру. Тут їй подобається, що переважають конструктивні поради, чуйне ставлення з боку викладачів. Тому з кожного уроку винесла найбільше, вважає білоруська композиторка, і це тільки покращило п’єсу. “Майстер-класи – це справді вихід, щоб показати себе і почути інших. Адже ніякі слухання записів, ютубу та іншого не замінить живого діалогу”, – каже мисткиня. Музичним матеріалом, що цитується, є також пісня бельгійського автора-виконавця Жака Бреля “Не кидай мене”.
“Деякі речі дуже модерні – а у мене цитата з минулих століть”, – переймається авторка. Проте сучасну музику визначає насамперед те, що вона твориться і звучить саме зараз – на COURSE!
Богдана Чепелюк “Wishes in a dream”
Львівська мисткиня шостий рік навчається композиції у відомого композитора Віктора Камінського, який і прийшов підтримати її на “Ночі Контрастів”. Вона була пасивним слухачем у 2016 році, а у 2019, як учасник, взяла з собою незавершений твір. П’ять різних викладацьких підходів, на її думку, суттєво розширюють можливості навчання, переймання досвіду. Твір допрацьовувався, виростав, і в особливій атмосфері втілив бажаний результат!
Тріо є глибоко особистим. “Про бажання, які нав’язливо приходять до нас у снах”, – за словами Богдани. За допомогою флейти, кларнета та віолончелі композиторка витворює цей інтимний сомнамбулічний стан, а потім утверджує вихід з нього – слухач прокидається.
Антон Кошелєв “Лімб”
Твір українського композитора для віолончелі, кларнета та контрабаса.
Для автора найважливіша концептуальна частина творення. Сам Антон каже так: “Всі теми пройдені. Єдиний шлях, який я бачу, це формувати відчуття у слухача, не змушувати його додумувати, а перебувати у певному стані”. Назва твору – “Лімб” – перше коло за “Божественною комедією” Данте. Відразу вводиться атмосфера зацикленості, відбитку миті.
“Я пишу твір за пару днів, а перед тим – місяці, коли я продумую усе. Моє завдання створити стан. Процес – це моя справа. Результат – всім решта. Слухач прийшов, заплатив гроші і його цікавитиме результат”.
Для композитора важливо своєрідне опініон-лідерство: формувати думку, а не орієнтуватися на неї.
У форматі майстер-класів COURSE відзначає міжнародність і визнаність: “В нашій країні такі речі найбільш загострені, бо публіка переважно не готова. Вона зайнята виживанням, і її можна зрозуміти. Це проблема держави. Мистецтво може рухатися вперед тільки за умови середнього класу, які можуть в вільний (тобто безпечний) час шукати мистецтво, бо мистецтво – це саморозвиток”.
Тойкан Ефе Кахраман “Fractions”
Композитору необхідно ділитися своїм досвідом з людьми. Тому результат для Тойкана більш важливий: “люди не побачать мій процес, мою партитуру”. Він створює звуки, а потім розуміє, яка повинна бути назва. У випадку з новим твором (для квінтету Nostri Temporis”) – це спершу маса звуків, яку митець розділяє на елементи, що викристалізовуються у різні комбінаційні варіанти. Перед українськими майстер-класами Тойкан відвідав три схожі події у Європі. Цьогоріч, як підкреслює турецький композитор, поєднання різних думок іменитих вчителів справило на нього враження.
ЧАСТИНА 2
Даніїл Гетьман “Без назви”
Для квінтету та “трішки для електроніки” (з цитатою Чайковського). Даніїл – композитор-випускник Національної музичної академії ім. П.І. Чайковського. За його словами, задумував він свою композицію в одному вигляді, а “контрастні курси” вирішально вплинули на остаточне її формування. Географія його музичного досвіду досить широка: двічі у Бельгії, різноманітні конкурси в Словенії та інших країнах Європи.
Важливе значення автор надає відчуттю форми: “щоб те, що я задумав, спрацювало на публіку”.
“Майстер класи – це не завжди актуально. Але всі так роблять! Розширює кругозір. Але це ж не екзамен! Я знаю дуже мало композиторів (із тих, хто мені подобається), які стали відомими, тому що спілкувалися”. Тому, доповнюючи категоричну сентенцію, Даніїл власним прикладом переконує: досягає результату той, хто робить для себе суттєві висновки з майстер-класів.
Катерина Гривул “Мукор”
Львівська авторка уже втретє на майстер-класах і переконана, що такі зустрічі дають молодим композиторам “одразу багато плодів”. В її списку – KCMD – майстер-класи Kyiv electroacoustic contemporary composition music, Віденські електроакустичні та акусматичні майстер-класи композиції, та “Контрастівські” – особливі. Минулого року Катерина отримала відзнаку – замовлення на твір, про що трохи згодом. І цього разу її новий твір “Мукор” – а дослівно “цвіль, пліснява” заінтригував глядачів.
Юрій Пікуш “У дзеркалі руху”
Композитор з Дніпра, що навчається у Києві, вперше на майстер-класах у Львові. Свій твір для квінтету він написав до початку роботи на COURSE, тож потім тільки відшліфовував деякі окремі моменти. В опусі елементи мелодії, згруповані за принципом ряду Фібоначчі, в певний момент постають перед кривим дзеркалом: відображення ірреально змінюється (як і особливо трактована сонатна форма загалом). Можливо, така картина подій часом відбувається з учасниками майстер-класів: адже повертаються вони звідти іншими людьми…
Ділай Доґанай “Катарсис”
Композиторка з Туреччини на курсах вдруге. Цього року більше комфортно, адже тепер вона знає місто: “Минулого року я була єдина з-за кордону, а частина соціалізації – важлива, і якраз про цей курс! Ти спілкуєшся, змінюєш свої думки, дістаєш порозуміння з їхнього боку. Минулого року було три вчителі, цього року був шанс навчатися у п’яти осіб з професійної музики. Атмосфера просто чарівна”.
У п’єсі для флейти соло викривається все психологічне, людське: “Коли ти повний емоцій, то просто вибухаєш. Ось те, що я відчуваю”.

Марта Галаджун “Каштани”
На написання музики композиторку родом зі Львова, що навчається у Києві, надихнув твір Томаса Еліота “Каштани”. Пора року, меланхолія мають місце у творі. “Однак, справа не в каштанах, а в епізоді ремінісценції”, – наголошує авторка. – “Попіл і запах каштанів на вулиці. Мене це вразило. Прослідковується і у формі твору: спочатку чуєш дихання, каштани падають, їхній присмак довкола, далі хаос, а потім спустошення. Сум природи”.
Для мисткині це уже четверті майстер-класи: Білорусь, Мінськ, Барселона і вдруге львівські “Контрасти” (програма COURSE). “Минулого року, каже вона, – курси були дуже інтенсивні, з ранку до ночі, тепер більш оптимізований час. Мені дуже близькі викладачі, і у кожного я питала щось інше, важливе для мене”, – зазначає композиторка.
Експериментальні твори Марта пише від руки і вбачає в цьому здоровий егоїзм. Але на концерті виконавці впорались з читанням такого типу партитури.
– Без результату працювати важко, – наголошують майже усі учасники.
– Це як повага до своєї роботи, – додає Марта.
Хаюцае Кім “Річ, яка не приносить мені грошей”
На завершення концерту лунав твір з провокативною назвою. Сам автор, що зараз навчається у Відні, а сам з Південної Кореї, вбачає у ній новизну для своєї творчості: “Зазвичай мої назви більш звичні”.
Перший раз у Львові, однак уже з великим досвідом таких проектів у європейських містах, композитор зацікавлено спостерігав за іншими молодими учасниками. Таким, власне, цікавим, було і завершення другої частини концерту на оптимістичній ноті (і високопрофесійному творові).
Від перших майстер-класів організатори надавали разову стипендію для учасників. У 2012 році її отримала Анна Аркушина, до того ж, їй було замовлено твір, який успішно виконали європейські музиканти. У 2014 році та у наступні сесії ансамбль Nostri Temporis виконував твори двох стипендіатів: одного з України, одного з-за кордону. Минулоріч теж було відзначено двох учасників: як наслідок, Катерина Гривул на фестивалі “Познанська весна” почула свій новий твір.

“У 2019 році було відновлено фінансову сатисфакцію”, – як відзначає Богдан Сегін, виконавчий директор фестивалю. І стипендійне місце за рішенням викладачів курсу розділили Тойкан Ефе Кахраман (Туреччина) та Марта Галаджун (Україна). Крім цього, замовлення на новий твір отримав учасник з України Антон Кошелєв (Одеса). Йому випала честь написання музики для NeoElectric Quartet, яка обов’язково прозвучить на власному фестивалі польського струнного квартету.
Майстер-класи COURSE у рамках “Контрастів” – реальна та унікальна подія найвищого мистецького рангу. Вона про “речі, які не приносять грошей”, тому що ті речі, набуті всіма сторонами цього культурного діалогу, завжди безплатні й незмінно коштовні.
Фото – Сергій Горобець
Дзвенислава САФ’ЯН