Польські музичні акценти та прем’єри на сцені Дрогобицького музичного коледжу

Протягом першого вікенду квітня концертні зали Львівської національної філармонії та Дрогобицького музичного коледжу імені В. Барвінського стали майданчиками для представлення публіці ряду світових прем’єр творів сучасних польських композиторів. Їх виконували солісти у супроводі «Polish Modern Orchestra» під батутою диригентів Міхала Сьмєховіча (Michał Śmiechowicz) та Марціна Вернера (Marcin Werner).

Заходи відбувалися в рамках Міжнародного науково-артистичного проекту «Польська музика для Європи» та Науково-артистичного симпозіуму «Спадщина майстрів – 100 річниця народження Едуарда Бальсиса і 200 річниця народження Станіслава Монюшки». Артистичним керівником виступила доктор габілітована Евеліна Завісьляк (Dr. Hab. Ewelina Zawiśliak), координатори концертів: проф. Кшиштоф Каміньскі (Prof. Krzysztof Kamiński), доктор Конрад Бонінські (Dr. Konrad Boniński), координатор проекту в Україні: Заслужений артист України Олег Созанський. Після концертів в Україні «Polish Modern Orchestra» продовжить своє турне такими європейськими країнами, як Німеччина та Литва.

У нашому огляді мова йтиме про концерт 7 квітня 2019 року, що відбувся у стінах ДМК ім. В. Барвінського. Йому передував ряд майстер-класів із гри на флейті, гобої, кларнеті, саксофоні, трубі, тромбоні, скрипці, альті та фортепіано, де викладачі музичної Академії ім. Ґражини і Кейстута Бацевичів (м. Лодзь, Польща) ділилися секретами виконавської майстерності зі студентами коледжу.

Попередньо зазначу, що мені вдалося побувати на лекції під назвою «Jak to ugryźć – czyli jazz w pigułce» (досл. «Як це вкусити, або джаз у пігулці»), яку вів Вітольд Яняк (Witold Janiak), джазовий піаніст, викладач джазового фортепіано, гармонії і композиції вищезгаданої академії, учасник ансамблю Witold Janiak Trio. У атмосфері невимушеного діалогу композитор коротко розповів про історію виникнення ґатунку, звертав увагу на особливості нотації акордів, демонстрував за роялем особливості виконання різновидів джазової музики (наприклад, такі як свінг, блюз тощо).

Композитор-джазмен також презентував твори «A dzień dobry» та «Kowal» («А день добрий» та «Коваль») із його альбому під назвою «Zagrajcie swoją muzykę» («Заграйте свою музику»), куди ввійшли джазові обробки польських народних пісень.

Після невеликого coffee-break’у відбувся концерт солістів разом із «Polish Modern Orchestra», створеного у 2017 році. Його учасниками є артисти та педагоги сольних і камерних класів Музичної Академії ім. Ґ. і К. Бацевичів із м. Лодзь. Ведучою заходу виступила викладач відділу теорії музики Дрогобицького музичного коледжу Ольга Сеник, а вітальне слово належало координатору проекту, Заслуженому артисту України Олегу Созанському.

Першою композицію власного авторства під назвою «Mozartiana II» презентувала скрипалька Домініка Пжех (Dominika Przech, *1985), яка захопила слухачів бездоганним володінням інструменту та цікавим розгортанням музичного викладу, який, переплітаючись із ніжними прохальними інтонаціями, від коротких початкових інтервалів перейшов до справжньої звукової лавини.

Наступною виконавицею стала альтистка Йоланта Кукула-Копчиньска, яка виконала «Transience» для альта соло Януша Копчиньского (Janusz Kopczyński, *1953). Лише на початку здається, що цей твір буде сповнений спокійними, меланхолійними барвами плавної мелодії та її подальших зворотів, але згодом він постає перед нами в усьому драматизмі та безперервний мінорний лад не покидає його аж до останнього звуку.

Michał Walczak

 У «Encounters II» авторства Вільяма Крафта (William Kraft, *1923) – зазначимо, єдиному, який виконувався солістом Міхалом Вальчаком (Michał Walczak) без позначки «світова прем’єра» у програмі – слухачі з-поміж інтонацій «Smoke on The Water» групи «Deep Purple» виявили незвичний звуковий ефект. Він полягав у одночасному поєднанні низького голосу виконавця і звучання туби та отримувався шляхом так званого «запускання озвученого повітря» в мундштук,  плавно перейшовши в гучні овації враженої публіки.

Прозорий звук труби пролетів стінами залу під час виконання Конрадом Боніньским (Konrad Boniński, *1967) його Варіацій на тему «Tune for Martin Nordwall» Вітольда Лютославського. Автор, а заразом і виконавець цього твору, з легкістю впорався із репетиціями та показав майстерні переходи з інтервалу в інтервал, які становили технічну складність цієї композиції.

Далі після доволі недовгих у часі сольних номерів (окрім Tranciense’a для альта) слухачів чекали більш масштабні твори для солістів у супроводі оркестру «Polish Modern Orchestra» за участю диригента Марціна Вернера (Marcin Werner, *1990), випускника Музичної Академії в Лодзі, композитора, піаніста, диригента, Лауреата виконавських та композиторських конкурсів, автора понад 50 оркестрових, камерних, сольних композицій, 300 аранжувань..

Асоціації, які виникли під час слухання та одночасного сприйняття монолітного полотна подвійного концерту для двох скрипок та оркестру Мацєя Кабзи (Maciej Kabza, *1990) у виконанні солістів Ізабели Цеґлінської та Томаша Бартосяка об’єдналися у загальному аспекті буття індивіда, замкнутого із усіма присутніми йому почуттями тривоги, розчарування, трепету, сподівання, очікування тощо в сучасному урбаністичному просторі. Виконавці на струнних інструментах створювали відчуття безперервного тягучого звуку, який повільними кроками переступав із одного акорду в інший (якщо б партитуру цього твору перекласти на фортепіано, ми отримаємо чергування акордів у темпі Largo).

Павел Врубель (Pawel Wróbel, *1977) у «Tromboridoo №2» для двох басових тромбонів з оркестром (соло тромбона – Даріуш Справка) використав схожий звуковий ефект, який слухачі мали змогу оцінити в композиції В. Крафта для туби соло. У цьому, сповненому своєрідного гумору та насиченому гуральськими інтонаціями вкупі з короткими ритмічними побудовами, творі, лаконічні, уривчасті репліки струнної групи чергувалися із яскравими соло тромбоніста, часто дублюючи його партію.

Наприкінці програми прозвучала «Rapsodia №2» для альта з оркестром Ольги Ханс (Olga Hans, *1971), соло – Ружа Вільчак-Плазюк. Саме у цьому творі з’явились учасники групи духових інструментів. Якщо у звичних нам романтичних фортепіанних рапсодіях Ф. Ліста та М. Лисенка нам доводилося чути чергування повільного роздуму та жвавого танцю, побудованих на народних інтонаціях, то у даному випадку композитор вирішила скористатися відсутністю чітких догм у способі творення рапсодій та віддала перевагу наскрізному розвитку твору, завдяки нашаруванню великих фактурних пластів і наростанню звуків до кульмінацій без темпових та тематичних контрастів.

Світлі мажорні звуки флейти (солістка – Катажина Пшибильська) наповнили зал під час виконання твору Томаша Бартошека (Tomasz Bartoszek, *1969) «Reminiscenses» для флейти з оркестром. Втім, на відміну від легких та польотних звуків першої третини, ближче до середини тканина твору змінює фарби, згущуючи їх у другій половині, а далі постійні переходи світлотіні ніби розчиняються на знаку запитання.

Завершила концерт поетична та благородна «Elegia» для скрипки з оркестром (також у супроводі фортепіано) авторства Марціна Вернера, блискуче соло виконала скрипалька Людвіка Мая Томашевська. Твір вразив широтою викладу музичної думки, цікавою мелодією, барвистими tutti. Незважаючи на в цілому драматичний настрій, масштабний твір завершила «піккардійська» терція.

Зазначимо, що в Польщі, яка здавна відома іменами Ф. Шопена, К. Шимановського, С. Монюшка, у другій половині ХХ ст. сформувались нові композиторські школи, а такі автори, як В. Лютославський, Г. Гурецький, Б. Шеффер, К. Пендерецький та інші, отримали світове визнання. На даний час велика кількість молодших митців у своїх творчих пошуках продовжує традиції знаменитих попередників та відкриває нові шляхи, таким чином виробляючи індивідуальний композиторський стиль.

Після таких дійств хочеться знову собі нагадати, що музика, незважаючи на різнорідний спектр інтонації, від архаїчних до прозаїчно-побутових та драматично-поетичних, є тим живим організмом, який завжди нас супроводжує, а молоді композитори, йдучи в ногу з часом, тонко і вміло переносять на площину своїх творів нові частки мікро- та макрокосмосу.

Фото з концерту надані адміністрацією ДМК ім. В. Барвінського

Юліана БУРДА

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *