«ОРЕЯ» vs Мас-маркет

Цьогорічний хоровий фестиваль «Катедральні дзвони» у Івано-Франківську співпав із святкуванням дня міста. Поєднання цих двох подій мало як позитивні риси – всі заходи сприймалися святково і невимушено, так і негативні – видовищні події захоплювали глядача більше, аніж хорова музика).

Дійсно, Івано-Франківськ перетворився на фестивальне місто. Безліч цікавих заходів для дорослих і дітей у різних куточках старовинного Станіславова водночас. Окремим музичним острівцем стали виступи хорових колективів із народною програмою у самому серці міста— біля міської ратуші на площі Ринок. Цьогорічний фестиваль об’єднав як провідні місцеві хори, так і кращі хорові колективи України. Славетна капела «ДУМКА» почала своє турне на честь століття колективу саме відкриттям «Катедральних дзвонів». Також приїхало два камерні хори: «Київ» під орудою Миколи Гобдича та рекордсмен по кількості отриманих нагород міжнародного рівню капела «ОРЕЯ» із незмінним керівником Олександром Вацеком.

У третій фестивальний день на сцені виступала академічна хорова капела «ОРЕЯ» (м. Житомир) із дивовижно різноманітною програмою. Обробки українських народних пісень («Ой, на горі два дубочки» О. Чмут, «Хлопці-риболовці» О. Біди), іспанський колорит із типовими рухами тіла та баскські мотиви («Ametsetan» Х. Бусто). Все це, у харизматичному виконанні колективу, полонило глядачів і тримало їх на площі, попри дощ, зливу та грозу. Аж раптом, на протилежній стороні майданчику, величезні колонки із своїм утробним ревом, бамканням низькочастотними бітами, сповістили про початок акції від якогось мас-маркету. Звісно, у такому протистоянні, звукова міць була на стороні колонок. Попри це, Олександр Вацек, керівник хору, не розгубився і був підтриманий слухацькими голосами, які аплодуючи і скандуючи браво—створили для колективу звукову броню. Сила хорового мистецтва перемогла мас-маркет!

Окремо хочеться сказати про виступ капели «ОРЕЯ» у Архікатедральному соборі. Перше, що вразило глядачів, це незвичні комбінації виконавців і їхнє, небачене досі, вільне опанування простором. Вони гуртувалися по троє, ставали по периметру храму, утворювали коло, влаштовували мікси хорових партій… Такі перегрупування та конфігураційні зміни не були просто активізацією глядацької уваги. Вони акустично моделювалися диригентом. Олександр Вацек, як той чарівник, магічним чином керував звуковим простором собору, вимальовував усі інтонаційні лінії, ліпив звукові фігури кожного твору. Всі створені Вацеком та хористами просторово-звукові конфігурації працювали на інтонаційний зміст музичного тексту. Наприклад, виконання монодії XVI століття «Плотію уснув» чоловіками являло собою фігуру щільного кола, що тримає ісон, а соліст, який власне вів мелодичну тему, опинявся у центрі цього замкненого звукового простору.

         Неповторними стали і театралізовані вирішення хорових духовних творів. Справжнім потрясінням для франківського глядача став твір Пярта Уусберґа «Kyrie». Це виглядало як фрагмент християнського фільму. Акторські здібності виконавців, вільне володінням різними техніками звуковидобування і промовиста міміка робили свою справу. Особливої уваги заслуговує майстерна робота диригента зі звуковою матерією. Важко визначити у якій манері співає хор, адже щоразу перед нами мікс різних виконавських технік — традиційних і новаторських, органічних і винайдених, звичаєвих і репрезентативних. Це і академічний вокал («Херувимська пісня» Я. Яциневича), і відкритий звук («Kyrie» П. Уусберґа), і стилістика спірічуелсів («Even When He is Silent» К.А. Арнесена), і поп-джазовий музичний словник («Elijah Rock» М.Гогана).

В чому ж секрет успіху капели «ОРЕЯ»? Високий професійний рівень, відкритість до всього нового, щирість почуттів і просто неповторна харизматичність керівника хору Олександра Вацека. Його діалоги з публікою – перлини гумору і глибокої філософської думки. До речі, він спокійно повертається обличчям до глядачів, і не впадає у стан «роботи на публіку», адже він працює над музикою! Ось і маємо результат.  Цьому хору ти не просто віриш, а довіряєш. Саме тому у змаганнях із мас-культурою хор «ОРЕЯ» завжди перемагає!

Вероніка ЗІНЧЕНКО

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *