Коли залу замало… Концерт вокальної музики у Дрогобичі

Цьогоріч новорічно-різдвяний цикл свят у місті Дрогобич поповнився ще однією подією – вечором академічної музики. 16 січня у стінах Головного залу ДДПУ ім. І. Франка відбувся концерт Андрія Боженського (баритон), за участі Богдани Ґабрієлян (сопрано).

Обоє виконавців проходять навчання у класі Народної артистки України, професора, завідувача кафедри сольного співу Львівської національної музичної академії імені М. Лисенка Людмили Божко. Андрій Боженський – лауреат І Міжнародного конкурсу молодих вокалістів ім. М. Магомаєва (м. Трускавець, 2018), викладач кафедри народних музичних інструментів та вокалу Інституту музичного мистецтва ДДПУ ім. І. Франка, студент-магістрант, а Богдана Ґабрієлян – лауреат міжнародного конкурсу ім. М. Карловіч, студентка І курсу кафедри сольного співу.

Концертмейстер – лауреат Міжнародних конкурсів Галина Радченко, ведучі заходу – кандидат психологічних наук, доцент кафедри психології ДДПУ Андрій Зимянський та провідний концертмейстер кафедри народних музичних інструментів та вокалу Інституту музичного мистецтва ДДПУ Наталія Сторонська.

Прологом концерту стала коляда «Народився Бог на санях» на слова Богдана-Ігоря Антонича та в аранжуванні Андрія Славича, яку заспівав квартет у складі Володимира Кричковського, Ярослава Дзендзеровича, Андрія Боженського та Василя Довгошиї.

Програма розпочалася із виконання Андрієм Боженським маєстатичної барокової Арії Г. Ф. Генделя зі «Страстей за Лукою». Значно контрастувала із попередньою як за тематикою, так і за викладом музичної тканини друга композиція – Речитатив та Арія Сімона (№4 «Веселий орач») із ораторії «Пори року» віденського класика Й. Гайдна. Італійський за текстом і музикою та французький (чи, радше, прованський) за змістом твір вніс першу звістку про романтичну частину концерту. Звучала арія Жоржа Жермона «Di Provenza Il Mar …» із опери «Травіата» Дж. Верді.

Наступні камерно-вокальні романтичні мініатюри об’єднувала тематика вдячності: втім якщо у романсі на сл. Й. В. Гете та муз. Р. Шумана «Талісман» із циклу «Мирти» дякується усемогутньому Богу, володарю Сходу та Заходу, за повернення людини на шлях істини, то у «Присвяті» (муз. Р. Штрауса, сл. Г. фон Гільма, переклад для баритона) ліричний герой із надзвичайною теплотою висловлює подяку жінці.

Опісля слухачі мали змогу оцінити сильне, прозоре сопрано і артистизм Богдани Ґабрієлян, у виконанні якої прозвучали такі твори: «Скорботні вуста» (автор Ґабрієль Сібелла), арія Паоліно із опери «Полієвкт» Ґаетано Доніцетті, романс «Ой, маю, маю я оченята» (сл. Тараса Шевченка, муз. Ігоря Кушплера). Уже з перших звуків молодій виконавиці вдалося захопити аудиторію високою вокальною культурою, яскравими кульмінаціями у комплексі із розумінням змісту твору.

Після виступу Б. Ґабрієлян на сцену повертається А. Боженський із арією Вольфрама «O du mein holder Abendstern» («О, ти, вечірня зоре») з опери «Тангейзер» Р. Вагнера. Згодом, надзвичайно переконливому ліричному образу закоханого лицаря стає в опозицію герой із протилежними якостями – в передчутті великого свята ми чуємо веселий голос Дон Жуана у арії «Fin ch’han dal vino…» із опери В.А. Моцарта «Дон Жуан».

Далі виконавець переносить нас у вир подій родом із української давнини. За короткий проміжок часу слухач співпереживає із поетичним героєм, який робить спробу втечі «від лютого болю, що серце моє розриває» у мініатюрі М. Лисенка «Безмежнеє поле» на сл. І. Франка.

Іноді розвіяти відчуття тривоги можна за допомогою двох слів, оскільки наступним твором звучить сповнений теплих почуттів романс «Два слова» (муз. Ф. Надененка, сл. А. Міцкевича). Далі у романсі О. Нижанківського «О, не забудь» (сл. В. Масляка) соліст співочо закликає не забувати «про хвилю цю, блаженний час, як перший раз талан-судьба з’єднала нас».

Деяке сум’яття знову наповнило зал під час виконання композиції Б. Фільц «В маєтку гетьмана Івана Сулими» на слова Л. Костенко. Абсолютно несподіваною виявилася його розв’язка, яка миттю знищила всі сумніви та здогадки про особи невідомих вершників. «А що такого? Підлітки на конях. В маєтку гетьмана … Івана Сулими».

Після виконання творів плеяди українських композиторів Андрій Боженський сходить з естради, щоб за мить повернутися на неї в образі моцартівського Дон Жуана, цього разу тримаючись за руки із Богданою Ґабрієлян-Церліною та виконуючи дуетіно «La Ci Darem La Mano». На завершення концерту прозвучав ще один дует, цього разу авторства М. Лисенка, під назвою «Коли розлучаються двоє», фрагмент якого після гучних овацій стоячи артисти повторили «на біс».

З вітальними словами виступили Людмила Божко, ректор ДДПУ ім. І. Франка Скотна Надія, директор навчально-наукового інституту музичного мистецтва Степан Дацюк, завідувач кафедри народних музичних інструментів та вокалу ДДПУ Корнель Сятецький. Серед присутніх у залі були також директор ДМК ім. В. Барвінського Юрій Чумак, проректор ДДПУ з наукової роботи Микола Пантюк, проректор ДДПУ з науково-педагогічної роботи Юрій Вовк, член-кореспондент Міжнародної академії наук педагогічної освіти, доцент кафедри народних музичний інструментів та вокалу Андрій Душний, заступник начальника відділу культури та мистецтв Виконавчих органів Дрогобицької міської Ради Галина Клепач, завідувач циклової комісії сольного співу ДМК ім. В. Барвінського Лідія Хороб.

Слід відзначити, що Андрію Боженському вдалося зобразити твори музичної класики із масштабної програми концерту на високому виконавському рівні, згідно зі стильовими вимогами епох і висвітлити контрасти між героями, образи яких доводилося втілювати.

Артисти у ансамблі із концертмейстером Галиною Радченко яскраво розкрили музичні тонкощі, пов’язані зі зміною стилю, образу та змістового навантаження творів, а тембри їх голосів гармоніювали із звуковою палітрою роялю.

І справді, важко розлучатися з музикою, подарованою виконавцями. Мабуть, єдиним недоліком концерту справді можна вважати простір, якого бракувало для слухачів, адже з кожним наступним твором охочих прилучитися до свята музики ставало дедалі більше.

Фото – Володимир Думич

Відео – Роман Стецюцяк 

Юліана БУРДА

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *