«Дідона і Еней» від Open Opera Ukraine: вдруге як востаннє

Чи думав колись англієць Генрі Перселл, який жив у 17 столітті, що його опера, створена в якості учбового матеріалу для вихованок пансіону, ставитиметься через 300 років і прославлятиме його на увесь світ? Навряд. Як і київська оперна публіка, не розбещена винятковими прем’єрами, не очікувала отримати можливість познайомитись із рідкісним діамантом світової оперної скарбнички – бароковою оперою.

    Надав цю унікальну можливість проект, покликаний популяризувати оперне мистецтво в Україні – Open Opera Ukraine. Хоча слово “популяризувати” – не зовсім відповідає через свій спрощувально-негативний підтекст. Бо місія проекту – не “нести в маси” оперу , а залучити до неї, відкрити для всіх бажаючих, подолати стереотип про оперу як рафінований вид мистецтва, доступний для розуміння лише обраним.

   Open Opera Ukraine – “це команда музичних естетів, відчайдушно захоплених та пристрасно закоханих в оперу як жанр” (цитата з офіційної сторінки проекту у Facebook). OOU – унікальне явище на мистецькому просторі країни. Це перший проект в Україні, що фактично вивів барокову оперу за межі оперного театру. Попри доволі скромне самовизначення як команди “закоханих в оперу музичних естетів”, на чолі проекту стоїть команда справжніх професіоналів. Засновницею та програмною директоркою проекту є Ганна Гадецька – мистецтвознавець, керівник багатьох культурних проектів, людина, яка сьогодні робить зі старовинної музики справжній сучасний бренд. Генеральним продюсером і менеджером OOU є Галина Григоренко, директор освітніх програм Культурного проекту, який залучає до мистецтва велику кількість людей. Барокова опера неможлива без хору, який завжди виступає головним свідком і коментатором подій, тому до команди організаторів було залучено Наталію Хмілєвську – хормейстера, фахівчиню з ренесансного та барокового співу, художню керівницю колективу старовинної музики «Vox Animae ».

         Лозунгом проекту стало так зване “historically informed performance”, тобто максимально об’єктивне відтворення того чи іншого оперного шедевру з врахуванням всіх особливостей історико-культурного контексту, в умовах якого він створювався. Це виключає усі невідповідності, що дуже часто виникають при прочитанні будь-якого музичного твору, історично віддаленого від сьогодення (якими, до речі, грішать навіть провідні оперні театри), як то романтичне прочитання класичних творів або спів барокових творів в манері bel canto.

   В листопаді 2017 року Open Opera презентувала київській публіці своє перше «дитя» – оперу англійського композитора 17 ст. Генрі Перселла «Дідона і Еней». Написана в 1689 році, вона стала не лише найвідомішим твором композитора, а й справжнім музичним символом епохи. Опера доволі давно входить до репертуару багатьох відомих театрів, зокрема Нідерландської опери, Лондонської Королівської, Опера-Комік. В образах головних героїв свого часу сяяли такі зірки як Джойс Дідонато, Джессі Норман, Метью Бейкер. Майданчиком для київської прем’єри було обрано Мистецький арсенал, який сьогодні є open space-ом для нових культурних проектів.

   Постановку в Україні “Дідони та Енея” за значенням можна порівняти із запуском Фалькона Ілоном Маском. Тому що барокова музика – явище абсолютно космічне: в чомусь далеке і неосяжне, незбагненне і недостатньо вивчене. Сьогодні це явище переживає справжній ренесанс. Хвиля активного інтересу до старовинної музики, що розпочалася в останній третині минулого століття, набирає небаченої сили. Щороку нові прочитання творів Монтеверді, Глюка, Люллі з’являються на численних оперних фестивалях. Нарешті, завдяки проекту Open Opera Ukraine до загальної барокоманії долучилася й Україна.

     До постановки було залучено команду справжніх професіоналів.  Режисером вистави виступила Тамара Трунова, володарка  премії  British  Council за музично-драматичну п’єсу «Під небом синім». Критики майже одноголосно відмітили її оригінальне прочитання образу Белінди, цікаве вирішення мізансцен. За диригентський пульт запросили Назара Кожухаря, відомого фахівця з барокової музики. Тож лозунг проекту «історично-поінформоване виконавство» був витриманий на 100 відсотків. Не менш важливу роль в цьому відіграв інструментарій. Open Opera, за зразком найкращих барокових колективів світу, не обмежились «тим, що мали», як то часто практикують в світі (зрештою, грають же Баха на роялі), а замовили точні копії автентичних інструментів, які виготовляються закордонними майстрами.

      Виконавці головних ролей були відібрані за результатами серйозного кастингу. Для молодих співаків, вихованих переважно на аріях Верді, Пуччіні, Чайковського, співати барокову оперу – надскладне завдання, адже бароковий спів – це особлива манера, зовсім інша, ніж ліричний bel canto з його розвинутою мелодикою, гнучкою динамікою, посиленою виразністю. Тож для «перевиховання» виконавців було запрошено видатну англійську співачку Емму Кіркбі, яка отримала всесвітнє визнання як одна з кращих фахівців у сфері старовинної музики.

   Роль Дідони отримала молода і чарівна Інна Гусєва, студентка Київської консерваторії, на роль чаклунки Белінди була запрошена зірка Будапештської та Львівської опер – Тетяна Журавель. Справжнім відкриттям став виконавець ролі Енея – Євген Прудник. Окрім оксамитового голосу, він вразив глядачів (здебільшого глядачок) божественною статурою. Справжній міфічний красень – великий і сильний. Власне, хто ще мав отримати цю роль, як не чемпіон світу з армреслінгу?

    Прем’єра «Дідони і Енея» мала величезний успіх. Впродовж двох днів зала була переповнена охочими долучитися до барокового дива. Видовище було дійсно дивовижним, навіть магічним. Зачаровувало усе – і світло, і костюми, і сценографія, і, звичайно, прекрасна музика Генрі Перселла. Не менше захоплення в публіки викликали й концертні виконання опери у Львові та Сумах.

    Після численних відгуків і прохань було вирішено показати «Дідону та Енея» на біс. Цього разу в останнє, адже Open Opera рухається далі і вже проводить нові кастинги на наступну оперу. Але це буде не просто повторний показ, цього разу організатори підготували декілька сюрпризів.

    Перший – це зміна майданчика. Замість Мистецького арсеналу було обрано центральний павільйон ВДНХ. Глядачам гарантують несподіване акустичне і сценічне вирішення. Другий – це новий диригент Ілля Король. Що це означає – можна буде почути безпосередньо під час вистави. Певно, що бездоганне автентичне виконання буде ще бездоганнішим і автентичнішим).

   Другий шанс відкрити для себе прекрасну і таємничу барокову оперу усі бажаючі матимуть вже цієї суботи та неділі, 19 та 20 травня о 20.00. Часу залишилось вкрай мало, але вистачить, щоб почитати лібрето і пару статей про барокову оперу. Та навіть без цього глибокі враження гарантовані, адже що може бути ближче і зрозуміліше за кохання, відданість, боротьбу добра і зла?

І знов-таки, неперевершений Євген Прудник в ролі Енея, вартий того, щоб відкласти усі інші плани на суботній вечір!

Фото надані організаторами

Аліна ПЛАХТІЄНКО

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *